Blog: Waarom de VDP pagina voor het dealerbedrijf zo belangrijk is!

8 mei 2015, Paul

De VDP pagina is het belangrijkste stukje online onroerend goed welke je als dealerbedrijf bezit!

VDP is belangrijk!

Onlangs schreef ik al over de nieuwe essentiële functie in het dealerbedrijf, de Internet Marketing Director. Deze weet als geen ander dat de VDP, of te wel de Vehicle Detail Page de belangrijkste pagina is voor een dealer.

De VDP pagina bevat een omschrijving met foto’s, video, kenmerken en een commerciële omschrijving van de gebruikte en nieuwe auto welke u op voorraad heeft staan. Aangezien uw online showroom de belangrijkste showroom is die u heeft, daar is de VDP pagina de pagina waar de magic ontstaat. Immers alleen vanuit een VDP pagina zal men u bellen, mailen of een bezoek brengen aan uw andere showroom, de fysieke.

Amerikaans onderzoek
Een onderzoek in Amerika heeft onlangs aan het licht gebracht dat er een groot verschil is tussen statijden van auto’s versus het aantal bezochte VDP pagina’s van de desbetreffende auto. Ook zat er een verschil tussen de premium merken en de volume merken hoeveel VDP pagina’s men nodig had om de auto te verkopen.

In dit onderzoek kwam aan het licht dat een verschil van slechts minimaal 12 meer bezochte VDP’s op een desbetreffende model een 44% verschil maakte gemiddeld in de omloopsnelheid van de voorraad auto. Stelt u zich toch eens voor dat uw Internet Marketing Director u een rapportage maakt over de gezondheid van uw gebruikte en nieuwe voorraad. Niet aan de hand van de statijd, maar meer over het aantal bezochte VDP pagina’s per auto.

Portalen
Daarbij geven portalen zoals Marktplaats ook ontzettend veel VDP views weer, welke niet altijd resulteren in iets tastbaars als een email lead, of een call lead, maar wel een fysiek bezoek welke zich dus nietvan te voren meldt. Om dit wekelijks goed in kaart te brengen kost in het begin veel tijd, maar zal de dealer ook meer data geven op welke wijze hij zijn voorraad moet prijzen. Immers niet de laagste prijs, wint online, maar diegene die prijst om te verkopen. De Internet Marketing Director heeft dan ook in kaart welke portalen wel direct door verwijzen naar de url van de voorraadauto op de dealerwebsite en welke portalen dit niet doen, en slechts verwijzen naar de homepage. Dit komt de ROI van die investeringen niet ten goede. Immers de dealer is gebaat bij een zo hoog mogelijke VDP views per auto, om deze te verkopen.

SRP en VDP
Tevens is het zeer belangrijk om te kijken wat je percentage is tussen het aantal SRP(Search Result Page) views en de VDP views. Heb je bijvoorbeeld 10% CTR op de VDP’s dan zit je goed, zit je eronder, dan is er iets wat niet goed is aan je aanbieding. Foto’s, omschrijving, prijs er is iets waarbij de bezoeker niet de juiste argumentatie krijgt om door te klikken. En nogmaals alleen op de VDP pagina kun je daadwerkelijk de auto verkopen, nergens anders.