Het ‘directe verkeer’ naar de dealerwebsite is zo hoog
16 augustus 2015, PaulAmerikaans onderzoek wijst uit dat autoportalen de voornaamste oorzaak zijn
Op een conferentie in Amerika over online in de autobranche, volgde ik niet alleen superleuke en interessante workshops, ik kwam er ook veel te weten over de laatste inzichten, trends en onderzoeken. Bijvoorbeeld de rol van Google Analytics, maar ook hoe het directe verkeer naar een dealerwebsite zich laat vertalen in verkeerde aannames.
Direct verkeer
Direct verkeer bestaat uit bezoekers die Google je toewijst als iemand het adres van jouw dealerwebsite direct in de adresbalk intypt of bij zijn favorieten heeft opgeslagen. Bijna alle moderne browsers maken echter ook je zinnen af met een gecalculeerd idee wat het zou moeten worden. Ben je al een keer op een dealerwebsite geweest, dan zal de browser deze na het intypen van de eerste letters direct laten zien, zodat je er snel bent. Allemaal normale en verklaarbare redenen (vooral de laatste twee) waarom het ‘directe verkeer’ naar websites toeneemt.
Portalen
Onderzoek onder duizenden consumenten in Amerika leverde ook het volgende inzicht op: mensen die op de Amerikaanse variant van Marktplaats zochten, vonden een specifieke auto op dat portaal. In plaats van direct op de hyperlink te klikken om naar de pagina met details (VDP) te gaan op de dealerwebsite, deed men dat niet. Men opende een nieuwe browserpagina en typte daar het internetadres of naam van de dealer in, om zo exact dezelfde auto op de dealerwebsite op te zoeken. Nu weten wij wel dat in de ZMOT de dealerwebsite de meest belangrijke pagina is, echter als je niet verder kijkt als dealer, kun je aan de hand van de cijfers de verkeerde conclusie trekken over je websitebezoek.
Want met Google Analytics kun je prima zien hoeveel verkeer bijvoorbeeld Marktplaats doorsluist naar je dealerwebsite. Aan de andere kant kan hetzelfde verkeer zich ook onder het directe verkeer bevinden. En hoe ga je daar nu mee om?
Assisted Conversions
Nu ben ik zelf geen Analytics specialist, maar als je als dealer goed je doelen hebt ingesteld, kun je in Google Analytics bij Assisted Conversions (te vinden onder de tab Conversions en dan Multi Channels) ook de secundaire bron aanklikken (bovenste balk in de tweede funnel). Als je die instelt op ‘source’ dan zie je ook de bijdrage van de autoportalen zoals Marktplaats beter in beeld. Dan heb je ze staan bij het verwijzend verkeer, alsmede bij de assisted conversions. Houd dat in de gaten als je de cijfers controleert, anders zou je zo maar de verkeerde conclusies kunnen trekken.