Welke e-mail stuur jij naar een online lead
16 juni 2015, PaulRegel 1 zegt dat je de klant eerst telefonisch moet benaderen, maar dan….
Het opvolgen van online leads is vrij simpel: hou je aan de regels en wees vooral consequent in het opvolgen en daarmee het benutten van kansen. Zodra je een lead hebt nagebeld, maar je krijgt geen contact, dan kun je een e-mail sturen. Zo’n bericht kan er als volgt uitzien, ik kreeg ‘m van een groot merk:
Hartelijk dank voor uw aanvraag. Als u naar aanleiding van uw aanvraag nog vragen heeft of een vrijblijvende proefrit wilt maken, verzoeken wij u contact op te nemen via e-mail ….. of het telefoonnummer …… Wij danken u voor uw belangstelling in ons merk en ons bedrijf.
Dit is uiteraard een manier, echter regel 3 van het succesvol opvolgen van onlineleads is dat je altijd je e-mail afsluit met een vraagteken. Zo hou je de dialoog op gang. In dit geval ligt het initiatief volledig bij de aanvrager en kan de verkoper in dit geval na het versturen van de e-mail een vinkje zetten bij ‘opgevolgd’. Er is immers gebeld en gemaild en als de klant serieus zou zijn, neemt hij wel contact op. Toch?
Het kan ook anders
Het kan natuurlijk ook anders. Sluit af met een vraagteken, hou de dialoog op gang en geef de klant een reden of een voordeel waardoor het interessant is om contact met jou op te nemen in plaats van met je concurrenten. Daar gaat het om. Zie het volgende voorbeeld:
Geachte {_GENDER} {_LAST_NAME}
Hartelijk dank voor uw belangstelling in één van onze auto’s. Ik ben Paul en ik ben verkoper bij Autobedrijf ABC. Het is mijn taak om u van alle informatie te voorzien van onze producten, zodat u de juiste beslissing kunt nemen.
Graag leg ik u uit wat onze werkwijze is, nadat wij uw online informatieverzoek hebben ontvangen. Om u ons beste voorstel te kunnen presenteren, zal ik snel contact met u opnemen via de telefoon. Dan kunnen wij al uw wensen en vragen doornemen.
Daarna maak ik graag een afspraak met u, om bij ons in de showroom ons beste voorstel met u door te nemen. Ik kan u dan meteen alle variaties en opties laten zien.
Op welk tijdstip kan ik u het beste bereiken? Is dit rond lunchtijd of later in de middag?
Wat valt je op? Wat zou moeten opvallen?
In dit voorbeeld staan een paar belangrijke zaken. Ten eerste is er een voordeel voor de klant om terug te bellen, namelijk ‘het beste voorstel’. Daarnaast weet de klant nu de werkwijze van het bedrijf en snapt hij waarom telefonisch contact belangrijk is. Het levert hem voordeel op. Het laatste is het tijdstip. De expliciete vraag in de laatste zin geeft vrijwel altijd een reactie wanneer het terugbellen wel uitkomt. Kortom, als je iets langer nadenkt over wat je schrijft en daarbij het principe hanteert dat elke lead een startpunt is van een dialoog, dan zul je zien dat je veel meer uit leads haalt dan tot nu toe het geval is.