Bynco: Juiste website, juiste moment!

Waarom Bynco echt kans van slagen heeft!

https://www.youtube.com/watch?v=HdmuAbzIjw0&t=5s

Al langere tijd volg ik met bovengemiddelde interesse de Amerikaanse website Carvana.com, een site waar consumenten online een gebruikte auto kunnen kopen. Ondertussen zat ik hoopvol te wachten op de Nederlandse versie van Carvana. En die is er nu: sinds deze week is Bynco.com online, een start-up van de Autobinck Holding met alles in zich om te winnen.

Concept

Het concept van Bynco is simpel. Op de website kun je als consument op de juiste wijze een auto bekijken, dus in 360 graden-view zowel vanbinnen als vanbuiten. Je kunt bovendien gemakkelijk inzoomen op de krassen en gebruikssporen, zodat je precies weet hoe de jonge occasion erbij staat. Het is het bewijs dat de techniek het mogelijk maakt een auto precies online te presenteren. Wat mij betreft zou dit voor elke dealer de standaard moeten zijn. De klant verwacht dit namelijk, want je hebt het wel over een product dat duizenden euro’s kost. Ook de presentatie van het Dekra-rapport op Bynco.nl is goed en wekt vertrouwen, want weten wat je verkoopt en koopt is een must, die zowel de koper als de verkoper voordeel brengt.

Bynco

Geen inruil

Het enige ‘probleem’ van online kopen bij Bynco is dat je niet kunt inruilen. Ik begrijp dat wel, want bij inruil komt er onderhandeling in het spel en dat is nu net iets waar de klant niet altijd op zit te wachten, zeker niet als hij besluit online te kopen. De tijd van handjeklap op de veemarkt is echt geweest. Maar ondertussen heeft het merendeel van de klanten dat in de markt is voor een andere auto wel een inruilauto en niet iedereen wil mensen aan de deur of zaken doen met partijen zoals ikwilvanmijnautoaf.nl. Nee, liever één adres om alles te regelen.

Prijsvergelijk

Niet kunnen onderhandelen over de aankoopprijs van de auto is goed uit te leggen, zeker als je kunt motiveren dat de aanbieding correct is ten opzichte van de markt. Niet de goedkoopste, niet de duurste en met genoeg informatie om dat te verifiëren. Het antwoord op die vraag mis ik nog op de website van Bynco. Ik wil weten op welke wijze de prijs van de auto zich verhoudt met de markt. Wees ook hierover transparant op je eigen website, want dan voorkom je dat de klant ‘gedwongen’ wordt om bijvoorbeeld op Marktplaats te kijken naar vergelijkbare modellen. Met alle risico’s op een verleiding. Bynco heeft op dit punt het Carvana-model niet gevolgd en dat is jammer, want juist die prijsvergelijking is naar mijn mening een van de sterke punten van Carvana.

Techniek van de website

De techniek van de website van Bynco is dik voor elkaar. Uiteraard kun je een discussie voeren of alle logo’s van de opties op de detailpagina van de auto’s de juiste wijze van presenteren is, maar de look & feel van de website is helemaal van deze tijd. Ook het responsive karakter is uitermate goed. Alle pagina’s zien er op een smartphone keurig uit.

Toch nog een puntje van kritiek: de belangrijkste conversiemogelijkheid, de click to call, ontbreekt op de VDP-pagina en ook op de contactpagina is het telefoonnummer niet direct ‘klikbaar’. Je moet het nummer dus eerst overnemen als je wilt bellen.

Betalen met Ideal

Bij Bynco kun je de auto betalen met iDEAL. Helemaal top natuurlijk, want deze manier van betalen is inmiddels algemeen geaccepteerd. Door de vele zekerheidsstellingen en de wet Kopen op afstand is er eigenlijk geen enkele belemmering meer voor de consument om dit niet te doen. Voor Bynco is nu het aanvragen van het keurmerk Thuiswinkel Waarborg, die Nieuweautokopen.nl ooit als eerste webwinkel voor nieuwe auto’s heeft ontvangen in 2006, de juiste volgende stap.

Conclusie

Bynco staat voor Buy Your Next Car Online. Het concept heeft alles in zich om succesvol te zijn. Alle ingrediënten zijn aanwezig om, zeker met nog wat kleine aanpassingen, te groeien. Wellicht in heel Europa, of in elk geval in de landen waar Autobinck aanwezig is.

Maar de moeilijkste fase komt binnenkort. Nadat over een paar weken de aandacht voor het nieuwe concept in de pers opdroogt moet de webwinkel gaan draaien. Dat betekent het generen van voldoende gekwalificeerde bezoekers die niet een vermogen kosten aan marketing, en die verleiden om een conversie mee te draaien.

Je kunt de beste website hebben van allemaal, maar als je geen bezoekers hebt, dan wordt het alsnog lastig. Maar ik heb er vertrouwen in omdat er een grote partij als Autobinck achter zit. Zij kunnen voldoende investeren om hopelijk zeer succesvol te worden.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Podcast Paul

Lees ook

22 augustus 2024

Waarom zijn grotere dealerholdings altijd onderbemand?

15 augustus 2024

De eerste orders via onze virtuele assistent Alice

8 augustus 2024

Holiday vibes

25 juli 2024

Help, ik heb geen nieuwe leads meer…