Chiptekorten en lange levertijden kunnen een voordeel zijn!
25 april 2022, PaulBijna dagelijks worden we geconfronteerd met berichten over chiptekorten en stilvallende autofabrieken door gebrek aan onderdelen. Al dat nieuws maakt niet alleen ons, maar ook onze klanten moedeloos. Klanten die wellicht nu in de markt zijn voor een nieuwe auto, net als 8% van de populatie, zien de berichten ook.
Het lijkt niet de meest ideale tijd om enthousiast op pad te gaan voor een nieuwe auto. Het begint een beetje te lijken op het shoppen voor een verbouwing: het lukt niet eens om twee offertes te ontvangen, laat staan dat het lukt om een aannemer überhaupt aan het werk te krijgen.
Het lijkt niet de meest ideale tijd om enthousiast op pad te gaan voor een nieuwe auto. Het begint een beetje te lijken op het shoppen voor een verbouwing.
CARMEN Automotive BDC
Bij CARMEN, ons Business Development Center voor de automotive, hebben we de schaarste gebruikt voor een succesvolle campagne. Er zijn nieuwe en jong gebruikte auto’s verkocht en niet onbelangrijk, de juiste occasions zijn ingeruild.
Wat hebben wij gedaan? Voor een grote dealerholding, met veel nieuwe en jong gebruikte auto’s die niet per se direct weglopen omdat het net niet de juiste modellen of uitvoeringen zijn, hebben we een deep dive (sorry voor het woord) gedaan en onderzocht welke eigen klanten voor deze auto’s in de markt zouden kunnen zijn.
Het zijn klanten in de eigen database met vergelijkbare auto’s, iets kleiner wellicht, en drie tot vier jaar geleden nieuw gekocht. Dat zijn klanten die elke dag lezen dat er geen nieuwe auto’s zijn. Van deze potentials hebben wij een lijst gemaakt en vervolgens een specifiek script geschreven dat inspeelt op onder meer voorraadtekorten. Wij hebben de nadelen gebruikt als voordelen. De dealerholding heeft immers wel degelijk voorraad met mogelijk interessante modellen.
Uitvoering door CARMEN Automotive BDC
Wij hebben de volledige database als CARMEN Automotive BDC gebeld met maximaal vier belpogingen, mocht de klant niet direct de telefoon oppakken. Dus maximale inspanning. Zelf ben ik een 100% believer dat de actieve online lead door de verkoper zelf moet worden opgevolgd. Een niet-actieve lead vanuit de database kan niet door de verkoper zelf worden opgevolgd. Daar zijn wij beter in.
Wij hebben alle prospects gebeld en gesproken. Het script enthousiasmeerde de klant voor een gesprek met de verkoper in de showroom. Een showroom met direct uit voorraad leverbare modellen. De klant was verrast door het aanbod, zoals hij ook de meer dan goeie inruilprijs niet verwachtte. De dealer kon ver gaan, want hij wist welke auto hij ging inruilen. De campagne was een succes.
Reacties van klanten
De klanten waren ronduit positief. Zij werden verrast door hun dealer, met behulp van ons belletje, en kregen te horen dat er wel degelijk auto’s, ook elektrische varianten, op voorraad waren. Mensen die zelf niet actief in de markt zijn, geen lead insturen, maar wel in je database aanwezig zijn en een auto hebben die je graag wilt inruilen, zijn het paradijs voor een Business Development Center zoals CARMEN. Een gemiddelde conversie van 18% van gesprek naar afspraak met honderden passieve leads is gewoon goed.