#DCDW samenvatting van 30 november

12 december 2016, Paul

Wat kunnen we als autobedrijven leren van de Digital Car Dealer Workshop?

Op 30 november organiseerde wij alweer de derde #DCDW van 2016 met daarin onze key-note spreker Glenn Pasch, CEO van PCG Digital uit New Jersey. Het doel van de #DCDW – Digital Car Dealer Workshop is het helpen van universele en dealer bedrijven in de online automotive. Waar liggen de kansen en bedreigingen en welke KPI’s zijn nu van belang anno 2017!

Call Tracking

Zelf was ik de eerste spreker met daarin de focus op het grootste lek binnen het autobedrijf! De binnenkomende sales calls. Op een onlangs gehouden online automotive conferentie gaf bijvoorbeeld ook Google al aan dat het aantal binnenkomende leadformulieren steeds minder zal worden en dat er steeds meer salescalls voor in de plaats komen. Waar de ratio bij Marktplaats bijna 1 op 1 is, is dat in Amerika reeds 7 op 1. Of te wel 1 email lead op 7 sales calls en dan is het zonde dat deze in 20% van de gevallen niet wordt opgenomen, blijkt uit een eerste inventarisatie van Marktplaats op de call leads. Uiteraard door de invloed van het mobiele internetgebruik in combinatie met een smartphone en een click to call button op die website, in plaats van dat je gegevens moet invoeren. Een call is dan sneller gemaakt… Wat dan ook opvalt is dat in 20% van de gevallen de gesprekken korter duren dan 30 seconden, waardoor je als dealer denkt dat je wel opneemt, maar dat er geen sprake kan zijn van een toegevoegde waarde in een gesprek van 30 seconden of korter.

Email marketing anno 2017

Frans de Hoyer van GW Management gaf in zijn presentatie aan het belang van e-mail marketing en welke technieken je anno 2017 dient te gebruiken. Immers het e-mail gebruik is dalende tov de telefoon en “direct messaging” maar kan toch een bereik hebben van 30-40%. Door middel van diverse praktische voorbeelden en oplossingen gaf Frans een presentatie waarin het delen van content centraal stond. Immers door een goede e-mail nieuwsbrief strategie in combinatie met echte nieuwsbrief software gaat dit echte kansen en leads genereren voor dealers en universelen.

Key note van Glenn Pasch

Onze key-note spreker was Glenn Pasch, CEO van PCG Digital. Glenn gaf een inspirende sessie over alle mogelijkheden die de online automotive anno 2017 te bieden heeft. Immers we weten al veel meer, dan alleen maar de ZMOT en alles wat daar bij komt kijken. Er zijn 5 stappen te definieren waar je je aandacht als autobedrijf en universeel op zou moeten richten.

  • Dealership: Why do you your business
  • Connected Marketing Channels
  • Connect with consumers
  • Connected internal process
  • Shared consumer experience

Vooral het tweede onderwerp is voor ons relevant. Immers waarom zou je op Marktplaats willen investeren als autobedrijf en of dealer. Je wilt namelijk de meeste attentie creëren voor je producten en zoekt daarom naar het platform met de meeste ‘eyeballs’. Wat dat aangaat is het net als vroeger, toen adverteerde wij ook met een reden in de zaterdag Telegraaf, om dat daar de attentie is, deze attentie is geheel verschoven naar online. Glenn formuleerde het als zodanig dat het portaal met de meeste eyeballs wat Marktplaats is, de verantwoordelijkheid heeft om voor de dealers de opportunities te creëren middels bezochte pagina’s, leads en telefoontjes en dat het de verantwoordelijkheid is van de dealer om een proces te implementeren om vanuit die opportunities je potentieel te halen. Immers anno 2017 dien je 13% conversie minimaal te halen op je online leads, vanuit welke bron dan ook, en 22% van je call leads, mits je maar zelf begrijpt dat de verkoopverantwoordelijkheid bij jouw ligt!

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats), nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens Founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is Paul een veel gevraagd spreker bij dealers en importeurs op het gebied van de online automotive.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl

Podcast Paul