De meeste autodealers spenderen TEVEEL op Google Ads!
13 december 2021, PaulOm traffic te genereren naar je eigen website is Google natuurlijk erg belangrijk. Dit geldt voor elke dealer en vaak ook voor autobedrijven.
Dit is, met alle respect, vaak dure traffic maar Google weet wel de bezoekers te brengen die je wilt. Google Ads is voor de leek vaak ondoorzichtig waardoor je specialisten nodig hebt om deze campagnes voor je op te zetten en daarna te optimaliseren.
Inzicht in resultaten uit Google Ads
Daarna is de verslaglegging natuurlijk belangrijk. Je wilt immers weten wat je marketing inzet heeft opgeleverd. Echter, gaat het hier vaak mis, ook in Nederland. In de gemiddelde rapportages die dealers krijgen, staan KPI’s en data die vaak niets zeggen over de kwaliteit van de Google Ads bezoekers en wat ze exact hebben gedaan. Time on Site, Goals en Bounce Rates zijn prachtig, maar het zijn vaak achterhaalde KPI’s die geen inzicht geven in de salesresultaten van je campagnes.
We betalen teveel voor Google Ads-campagnes!
Brian Pasch, de specialist in Online Automotive Marketing, heeft onlangs een rapport uitgebracht waaruit blijkt dat veel Amerikaanse dealers teveel betalen voor Google campagnes. Maar ook over traffic die je anders gratis had gehad en het feit dat leads op de verkeerde wijze worden gerapporteerd. Oftewel, in de standaardrapportages lijkt het of de campagnes top zijn waardoor het lijkt dat de Google Ads-Agencies goed werk leveren. Waarheid? Integendeel: de gerapporteerde KPI’s zijn gedateerd en niet meer relevant. De meeste agencies hebben niet het welzijn van de dealer, maar Google op nummer 1 staan. Google moet tevreden worden gehouden door meer omzet te leveren.
Toepassing op de Nederlandse markt
Nu is de Amerikaanse situatie extreem, maar specialisten zoals Wilbert Philippo en Jonathan Coletta zien ook vergelijkingen met het rapport. Ook hier, en dat heeft onderzoek van de Call Track Manager van de #DCDW aangetoond, is dat veel Google Ads, die als conversie een call hebben via een Call Track-nummer, niet bellen voor sales wanneer de campagne sales is, maar juist bellen voor service. Ze gebruiken de snelste en eenvoudigste weg naar een telefoonnummer dat ze zien op Google. Het NIET adverteren op je eigen bedrijfsnaam helpt bijvoorbeeld hierin.
Nu is de Amerikaanse situatie extreem, maar specialisten zoals Wilbert Philippo en Jonathan Coletta zien ook vergelijkingen met het rapport.
Exclusieve Nederlandse vertaling
Echter geven de rapportages veel inzicht in de Google Ads-strategieën en het marketingmilieu. Daardoor vinden wij het bij #DCDW van belang om dit rapport te vertalen in het Nederlands en daarin (waar mogelijk) de US cijfers te laten zien. Het doel is om de Nederlandse automotive marketeer betere handvatten te geven om in gesprek te gaan met je Google Agency om samen de online automotive beter te maken!