
De NADA komt eraan!
16 januari 2025, PaulNog een paar weekjes, en dan is het weer tijd voor de hoogmis van de retail automotive: de NADA, een congres georganiseerd door de Amerikaanse National Automobile Dealers Association. Dit keer wordt de bijeenkomst gehouden in New Orleans. Ik ben de tel even kwijt, maar het is zeker al de vijftiende keer dat ik ga. Ik sla het nooit over, en het stelt nooit teleur….
Samen met collega’s
Wij gaan met collega’s van onder meer Marktplaats , vibber , CARMEN Automotive BDC , #hexon Erik van den Heuvel , EuroStocks AutoChat en #DCDW – Digital Car Dealer Workshop – de online automotive beter maken!. Samen met de grote groep van Johan Lammers maken we er weer een leuke tijd van, inclusief de traditionele borrel op vrijdagmiddag in het Holland House.
Wat kunnen wij verwachten?
Ik ben vooral benieuwd naar de deal tussen Amazon en Hyundai USA. De twee partijen zijn al een jaar bezig om de online automotive retail in Amerika – die aan veel regels is gebonden, onder meer vanwege de ‘natte’ handtekening onder een order – op zijn kop te zetten. Volledig online kopen leek door die handtekening nooit helemaal haalbaar, maar nu maken de twee partijen grote stappen.
Ik volg alle interviews over het onderwerp op CBT News (aanrader!) en merk dat het sentiment verandert. Amazon ontdekt dat het niet eenvoudig is om de volledige transactie tegen een normale prijs 100% online te faciliteren. Als je 20 tot 30% onder de normale prijs werkt kun je orders zelfs per fax accepteren….Bij normale retailprijzen blijft het lastig.
Hyundai dealers
De Hyundai-dealers die met Amazon samenwerken, zien de kracht van het Amazon-platform: de data, de engineers, het bereik en het geld dat Amazon kan inzetten, gaan de voorstelling vaak te boven. Een aantal Hyundai-dealers denkt aan meer sales op de korte termijn, maar realiseert zich ook dat ze met Amazon het paard van Troje binnenhalen. Je leert Amazon hoe ze online auto’s kunnen verkopen, en zodra ze dat kunstje onder de knie hebben, zullen ze het op grote schaal gaan doen. Een schaal die je nooit eerder hebt gezien.
Waar hebben we deze aanpak eerder gezien? Juist, in China! De Duitsers hebben de Chinezen geleerd hoe ze auto’s moeten bouwen. Het gevolg? Je creëert je eigen concurrent, die groter, sneller en efficiënter is. Met alleen dat in het achterhoofd is de reis naar New Orleans al de moeite waard. Ik houd jullie op de hoogte!