De Recap van de Automotive Analytics and Attribution Summit – #AAAS
23 november 2021, PaulDe afgelopen week was ik te gast als spreker en deelnemer op de Automotive Analytics and Attribution Summit (#AAAS). Een congres in Zuid-Florida (niet verkeerd) van vier dagen, met maar één onderwerp: ‘Hoe worden wij met elkaar beter in de online automotive?’
Automotive, Analytics and Attribution Summit
Sprekers, en dat was het mooie, waren de leveranciers van diverse producten en/of services met een van hun klanten, de dealers dus. Bijvoorbeeld een portal als Cars.com, dat een revolutionair dataservice-product introduceerde voor de hele markt, en een dealer die deze data al een tijdje gebruikte om meer gerichte advertenties te kunnen maken. Dat leverde boeiende informatie op. In dit geval zette de dealer de service in perspectief en ook sprak hij over de obstakels bij het uitrollen van de service, bijvoorbeeld de interne weerstand in het dealerbedrijf zelf.
CXO Dealer Meeting
De eerste dag begon met een soort 20 dealergroup. 20 vooraanstaande dealers als Wyler Autogroup (Kevin Frye), en Paragon Honda (Brian Benstock) waren er om in een niet-concurrerende omgeving (het zijn elkaars concurrenten niet) open te praten over de beste services en ideeën die hun bedrijf naar het volgende niveau brengen. EV’s en alles wat daarbij hoort, ziet de Amerikaanse dealer niet zitten. Men heeft het nog over een verlengsnoer van een appartement op de vierde etage naar de auto.
Ik kon de Nederlandse ervaringen prima inbrengen om ze ook te laten zien dat EV’s (veel) onderhoud nodig hebben en dat de infrastructuur met bijvoorbeeld zonnepanelen en een oplaadstation aan huis ook omzetbrengers kunnen en/of moeten zijn.
Analytics
De verschillende workshops gaven andere inzichten. Nu probeer ik wel degelijk bij te blijven op alle informatie en nieuwe features die bijvoorbeeld Google Analytics je kan geven, maar een specialist word ik niet. Daarom was het interessanter om te zien wat voor effect een goede ‘event-‘ en ‘goal-settings’ heeft met betrekking tot Google Ads-investeringen. Als je bijvoorbeeld het bezoek aan de SRP en VDP belangrijk vindt, en dit als een van je belangrijkste goals benoemt, dan geef je eigenlijk aan Google aan dat je meer van dit soort bezoek wilt.
Het zou dan zomaar kunnen dat je de verkeerde goals te belangrijk maakt en daarmee jezelf tekort doet. Enfin, interessant onderwerp voor de online marketeers in de automotive.
Digital Retailing
De Digital Retailing (DR) is en blijft een belangrijk onderwerp in de VS. DR-Tooling is eigenlijk een feature waarmee bedrijven als Roadster het mogelijk maken om de complete deal online af te maken. Althans waar dat wettelijk kan.
De DR-tooling is op dit moment niet zo belangrijk meer, aangezien vraag en aanbod van de automotive markt niet meer in balans zijn. Het laat ook zien dat de Nederlandse online automotive markt vooroploopt. Het probleem namelijk dat DR wil oplossen, het makkelijk maken van het online kopen van een auto, speelt bij ons veel minder. Bij ons hebben de meeste websitebouwers zoiets geïntegreerd. Zeker bij de dealers die geen 10 verschillende iframes van diverse ontwikkelaars draaien om verschillende diensten aan te bieden.
Sub-leveranciers van bijvoorbeeld werkplaats-planners, waardebepalingen van auto’s (Autotelex) en betalingen (Notarieel betalen) zijn veel meer een naadloos onderdeel van de website in plaats van een add-on.
#DCDW op 18 en 19 januari
Het #AAAS-congres werd georganiseerd door Brian Pasch die ook het merendeel van Analytics-sessies presenteerde en een aantal leuke paneldiscussies voerde. Hij komt een mini-#AAAS doen op ons komende #DCDW op 18 januari (in Gent, België) en 19 januari (in Almere, Nederland). Ben je geïnteresseerd om mee te doen, en ben je werkzaam bij een dealer, autobedrijf, importeur of leasemaatschappij? Dan is deelname gratis. Aanmelden kan via deze link.