De regel in leadopvolging is ‘direct bellen’ en als dat niet lukt………… (deel 6 van 6)
31 oktober 2022, PaulCalldrip als Direct Messaging
Regel 1 in leadopvolging is ‘direct bellen’ en als dat niet lukt, andere communicatiemiddelen inzetten. Nu weten wij dat als je met Calldrip binnen twee minuten belt, je met 70% van de leads daadwerkelijk een telefoongesprek hebt. Na tien minuten is het percentage gedaald tot onder de 40%. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat de klant niet opneemt of dat het gesprek naar de voicemail gaat. Wat doe je dan?
Andere communicatiemiddelen?
In de eerste regel van de leadopvolging laten we zien dat je ook andere communicatiemiddelen kunt gebruiken dan de telefoon. Bij Nieuweautokopen.nl deden we destijds vrijwel alles per e-mail, maar in de wereld van 2022 is mail je laatste redmiddel en zeker niet het eerste. Klanten communiceren op veel andere manieren en zijn vaker actief op andere kanalen dan e-mail. De waarden van een privé e-mailadres wordt vaak overschat. Ga zelf maar na, het is relatief simpel om een e-mailadres aan te maken. Tientallen zelfs. E-mail-communicatie in een B2B-wereld werkt prima, maar je privé e-mail bekijk je niet elke vijf minuten, schat ik zo in…
Wil je de klant bereiken, dan moet je dus andere manieren verzinnen. Denk aan WhatsApp en SMS. Zelfs de post kan succesvol zijn!
Bij Calldrip gebruiken wij vaak SMS als tweede communicatiemiddel. SMS is vrij schoon, wordt niet overspoeld met tientallen berichten, zoals dat bij WhatsApp wel gebeurt. De kans dat jouw bericht wordt gemist is dus kleiner. Bij Ligier Store Doesburg gebruiken wij SMS ook in de follow-up van de leads. Het werkt als volgt:
Hoe werkt het?
De aanvraag wordt gedaan via de website van Ligier Store Doesburg en daarna ontvangen wij alle informatie. Op datzelfde moment ontvangt de potentiële klant een SMS met wie we zijn, waarom we een SMS sturen en we melden dat we telefonisch contact zullen opnemen. Ook laten we zien dat als de klant liever per SMS communiceert, dat dit ook kan! Na 30 seconden bellen wij naar de potentiële klant door middel van Calldrip.
Neemt de klant op?
Wil of kan de klant niet opnemen, dan heeft de klant in ieder geval geautomatiseerd twee Sms-berichten ontvangen die uitnodigend en informatief zijn. Ook heeft hij inmiddels een e-mail gekregen. Binnen twee minuten na zijn aanvraag hebben we dus via drie kanalen contact met de potentiële klant gezocht.
Dankzij die inspanningen is het geen wonder dat wij met meer dan 80% van de klanten een gesprek voeren via telefoon of SMS. Calldrip Inc. gaat de WhatsApp-integratie ontwikkelen, wat voor Europa meer van belang is dan voor de VS. Daar is SMS nog steeds de norm.
Hoe werkt het binnen Calldrip?
Binnen het platform van Calldrip kun je vrij makkelijk zelf de flows maken wanneer en welke SMS moet worden uitgestuurd. Als de klant reageert, kun je via de desktop antwoorden of via de Calldrip App. Uiteraard kun je zelf een groot aantal templates creëren zodat je snel, effectief en consequent de meest gestelde antwoorden of bevestigingen voor afspraken kunt doorgeven aan de klant. Calldrip maakt het mogelijk om op een goede, snelle en heldere manier met de klant te communiceren, ongeacht zijn voorkeursplatform. Goed contact is dus altijd mogelijk, ook als e-mail niet de voorkeur heeft.