De zin en onzin van Social Media voor het autobedrijf!

24 februari 2011, Paul

De zin en onzin van Social Media voor het autobedrijf!

Facebook, Hyves, Twitter, Myspace, ziet u door de bomen het bos nog wel? Iedereen heeft het maar over: Social Media, en dan vooral als je niet meedoet als autobedrijf de toekomst faliekant gaat missen. Maar wat heeft een autobedrijf met Social media te maken, of met “gelijkgestemden” in die zin.

Social Media heeft in mijn ogen alleen maar zin als je toegevoegde waarde kan geven, zowel in het delen van kennis, of andere faciliteiten zodat je van je klanten “fans” maakt. Voorbeeld is in mijn ogenSeats2Meet, een concept wat van zijn bezoekers “fans” maakt en deze “fans” gebruiken hun eigen netwerk voor het promoten van S2M.

Social Media als marketing, door eerst te delen, een goede job te doen en dan hopen dat je klanten deze positieve ervaring willen delen met hun gelijkgestemden.
De meeste autobedrijven, kunnen deze toegevoegde waarde al niet geven, de meeste kennen hun klanten al niet, laat staan dat je ze weet te bereiken via Social Media. Om u een voorbeeld te geven. In ons gezin, hebben we een Peugeot 307. Deze auto is vorig jaar bij twee verschillende bedrijven geweest, een Peugeot dealer en een universeel en ondanks dat men alle gegevens heeft van ons en van de auto, is men niet in staat om een gepersonaliseerde e-mail te sturen met een bericht inzake onze APK, wintercheck etc.

Wat heb je dan te zoeken op Social Media? Dat betekent namelijk dat je een nog grotere effort moet doen om relevant te zijn voor je klanten en als je je klanten al geen relevante info stuurt over zijn eigen auto terwijl je alle info in je CRM hebt, wat doe je dan op bv Facebook?

Wat de meeste autobedrijven niet snappen is dat men zelf de sleutel heeft tot de beste Social Media die er is! Je eigen CRM systeem! Je kent je eigen klant en het enige wat echt relevant is, in de online wereld, is het e-mail adres! Alle Social Media hebben namelijk 1 basis: “het mail adres van uw klant” U mag straks facebook en consorten betalen om contact te leggen met uw klant. En in uw eigen omgeving op Facebook kan u dan contact leggen met uw klanten, deze worden dan bedolven onder de “relevante” advertenties van Facebook, uiteraard van uw concurrenten! Kijk dat is nu waar u op zit te wachten, toch?

Uw CRM systeem herbergt de data van uw klanten en ik zie meer in gerichte info, die relevant is voor uw klanten op een specifiek moment, middels een e-mail dan dat ik contact moet leggen met klanten via een Social Media platform. E-mail is vrijwel het enige medium wat goedkoop is, en waar u zelf de volledige controle kan hebben wat u uitstuurt, u bent in control!

Bij Nieuweautokopen.nl doen we ook aan Social Media, weblogs, twitter, facebook. Met Hyves zijn we inmiddels mee gestopt en ook Facebook is voor mij althans, iets waar ik de toegevoegde waarde niet van kan inzien. We kunnen beter onze energie steken in een nog betere dienstverlening en opvolging middels de e-mail en onze eigen MIJN NAK omgeving.

Kortom, Social Media? Ik ben er nog niet uit!