Een Online Automotive Congres in Kentucky
11 april 2024, PaulDe afgelopen dagen ben ik op bezoek geweest bij de 19th Friends and Client Workshop van David Kain in Lexington, Kentucky, de Verenigde Staten. De bijeenkomst is een groot verschil met de NADA in Las Vegas, vooral inhoudelijk is het een veel beter concept! In een klein hotel komen 100 dealers gedurende drie dagen bij elkaar om presentaties van de CEO’s en oprichters van de diverse online automotive bedrijven te volgen!
Je hoort van de top uit de branche waarom ze de dingen doen die ze doen, en waarom hun informatie van belang kan zijn voor de aanwezige dealers.
Je hoort van de top uit de branche waarom ze de dingen doen, die ze doen, en waarom hun informatie van belang kan zijn voor de aanwezige dealers. ‘s Avonds kun je samen eten in de vele restaurants die Lexington rijk is, zonder de crazy prijzen van Las Vegas. Het is een soort boutique event, waarbij content en trainen centraal staan, net als bij onze eigen #DCDW Events.
Eerste dag
Op de eerste dag hadden wij een zogenaamde 20 Group Meeting, een bijeenkomst waarin 20 dealers uit alle windstreken elkaar beter willen maken door de beste ideeën uit te wisselen. Aangezien ze geen concurrenten zijn, is de samenwerking en chemie tussen de dealers waanzinnig goed.
Dit keer was de 20 Group Meeting omgedoopt tot V20G. De bijeenkomst richtte zich dit keer niet op verkopers, maar op vendors. Twintig leveranciers in de online automotive die elkaar niet beconcurreren, maar een hele dag diverse topics behandelen! Waanzinnig leuk, en wellicht ook een idee voor ons?
Hoewel er veel is blijven hangen, sprong een zin er bij mij uit. Het was een zin van een van de deelnemers die op veel manieren is uit te leggen. Het kan over business gaan, over het leven, over verkoop, hij kan vaak worden toegepast.
“Are you laying on a nail?”
Oftewel, als je op een spijker ligt, dan voel je het wellicht wel, maar het doet net niet genoeg pijn om er iets aan te doen. Net zoals water elke scheur vindt, is ook dit waar. Je weet dat iets zakelijk pijn doet, bijvoorbeeld als je niet voor de tweede, derde of vierde keer belt, en toch doe je het niet! Waarom niet?
De presentatie van Steve Roessler gaf heel duidelijk aan wat belangrijk is als we het hebben over leadopvolging. Namelijk dat je in de VS een connectie krijgt in 46% van de gevallen als je binnen een minuut belt (in Nederland is dat percentage hoger!), 33% neemt de telefoon op als je binnen twee minuten belt en bel je na vijf minuten dan neemt slechts 21% de telefoon nog op. Als je na 20 minuten een poging onderneemt, is contact mogelijk met slechts 12% van de leads. Ook de afspraakratio is hoger als je sneller belt, respectievelijk 31%, 24%, 15% en daarna slechts 6%. Je weet dat je sneller moet bellen, maar doe je het ook?
Maar sommige bellen nog steeds veel te laat..
Ik was laatst bij een premium Duits merk en ook daar zijn deze statistieken bekend! Dankzij de inzet van Calldrip in meer dan 500 dealervestigingen in de Benelux, zien wij dezelfde resultaten, althans als je ze wilt meten: “Are you laying on a nail?”, dus gebruik je de juiste data om tot de juiste uitkomsten te komen?
Die premiumdealer waar ik dus was, wist me te vertellen dat premiumklanten geduld hebben. Ze willen wel 15 minuten, 1 uur of uren later opgevolgd worden, zolang ze de informatie maar krijgen die ze graag willen hebben. Als je dit alleen meet bij die paar leads die je hebt en niet meet bij alle connecties die je niet hebt, dan laat je die ‘nail’ geen pijn doen.
AI in Automotive
Je ziet ook dat AI niet mag ontbreken in het dealerbedrijf van nu! Niet alleen voor de opvolging van de leads waarmee je niet in contact kunt komen, nu ook trouwens beschikbaar via Walcu, maar ook je hele database kan nu door AI op de juiste wijze benaderd worden. Oké, bij het ontbreken van enige privacyregels in Amerika zijn de mogelijkheden groter, maar toch zou AI moeten worden meegenomen in de plannen!
Om die reden hebben wij op de komende #DCDW Events een paneldiscussie met de eerste AI-providers in de online automotive in de Benelux! Namelijk Autochat, CarQall, Used Car Controller en Calldrip Automation. Ben je een medewerker van een dealerbedrijf, autobedrijf, leasemaatschappij of importeur? Dan is aanmelden gratis via deze link voor Antwerpen: en deze voor Almere
Waarom de bijeenkomsten ook voor jou interessant zijn? Omdat die spijker misschien wel pijn doet. Stel je je niet open voor nieuwe ideeën, nieuwe visies en wellicht nieuwe partners? Dan houd je dezelfde mindset, waarbij de pijn van die spijker normaal is. Zakelijk gezien blijf je dan lijden omdat de resultaten achterblijven bij het potentieel dat er wellicht is! Je budget halen is wat anders dan je potentieel halen. Bij het potentieel zit juist de winst!