Facebook Advertising en autodealers

Waarom Facebook op dit moment ‘goud’ is voor dealers!

Tecobi

Op dit moment zijn er nog weinig autodealers die op schaal gebruik maken van Facebook om te adverteren. Dat is jammer aangezien Facebook op dit moment in verhouding het goedkoopste kanaal is, met de beste resultaten, in combinatie met de beste data die er beschikbaar is. Echter veel autodealers hebben geen goede marketingpartner die ze hierop op de juiste manier faciliteert en dat is oprecht jammer! Wat zijn nu 3 voorbeelden om beter om te gaan met Facebook voor autodealers.

Voorbeeld 1: Tecobi bijvoorbeeld

Tecobi is een platform vanuit de VS die het daar mogelijk maakt voor dealers om te adverteren op Facebook op een andere manier. Voordeel van Facebook, USA en dealers aldaar is dat ze de inmense data van Facebook kunnen mixen met Polk(soort RDW) Data, waardoor men exact kan targetten op prospects die de juiste auto bezitten. Dit voordeel hebben wij (nog?) niet.

Facebook

Tecobi zorgt ervoor dat dealers leuke en atractieve adverenties laten zien aan de getargette groep, dat is niet uniek, het unieke is echter dat in tegenstelling tot vrijwel alle andere advertentie er verder niets nodig is om te converteren tot een aanvraag. Voelt de prospect zich aangetrokken tot het aanbod, dan volstaat slechts 1 klik op de advertentie om meer informatie op te vragen bij de dealer. Facebook weet immers al wie en wat je bent. Normaliter zal je op de klik verwezen worden naar een andere pagina, waarna je je naam, adres, email ect kan achterlaten. Nu hoeft dit dus allemaal niet meer….

Aangezien Tecobi snapt dat de Facebook gebruiker voor het overgrote deel Facebook consumeert op zijn smartphone, stuurt hij de lead via een SMS naar de verkoper die daarna via SMS een dialoog kan starten met de prospect. Dus je zorgt ervoor dat de klant geen enkele klik teveel doet, en daarna ga je de dialoog aan op de wijze waarop de 2017 klant dit het meest waardeert: via de smartphone via tekst, sms, whatsapp achtigen. Tecobi heeft plannen om de oversteek te maken, ik hou jullie op de hoogte!

Voorbeeld 2:Je database targetten

Je database van verkochte en niet verkochte klanten is goud waard! Nu zijn er al veel dealers die dit goed inzetten, middels e-mail marketing en via gedateerde systemen zoals care-mail in zijn huidige vorm. Nu zul je zien dat de engagement op emil gewoon minder wordt in de loop der jaren. Het is namelijk niet zo spannend meer om een email te ontvangen en wat doe je dan als iemand deze mail al 4x niet heeft gelezen? Nogmaals sturen?(zoals ik nu nog doe, stom!) of doe je het anders? Ga je deze klant, die je wil bereiken, bereiken via het platform waar die wel zijn of haar aandacht heeft? Facebook! Facebook heeft het namelijk mogelijk gemaakt om je database up te loaden in Facebook advertentie beheer waarna Facebook dit controleert met haar gegevens om te kijken of er een match is. In meer dan 60% van de gevallen bij een normale database is er een match en kun je de berichten die je wil sturen, met een betere copy en visual wat je normaliter doet(errug belangrijk) in de nieuwsfeed zetten van je klanten op het medium waar ze wel daadwerkelijk content consumeren. Kijk maar eens naar jezelf, meer dan 50% van je emails lees je niet, maar als je een Facebook gebruiker bent, consumeer je daar wel de content.

Voorbeeld 3: Wees erbij voordat de grote merken er zijn!

Adidas gaf het al aan laatst, zij stoppen met TV reclame en zetten alles op online marketing. Facebook snapt 1 ding meer als ieder ander en dat is dat de nieuwsfeed wel advertenties mag bevatten, maar dit gedoseerd dient te worden. Betekent dat de plekken die verdeeld kunnen worden, schaars zijn. Nu is het nog zo dat die plekken in verhouding met bijvoorbeeld Google Adwords goedkoop zijn. Echter dit zal snel, zeer snel veranderen in de komende twee jaar. Aangezien niemand meer TV reclame consumeert, maar wel nogmaals de nieuwsfeed is dat nu het stukje online onroerend goed waar je wil zitten. Die plekken zullen dus ingenomen worden door importeurs uiteindelijk die het verkeer niet altijd naar jouw willen sturen als dealer. Geluk daarbij is dat de meeste marketeers bij importeurs check the box marketeers zijn en daarom ook een belachelijke hoeveelheid TV reclame inkopen, omdat ze dan kunnen zeggen dat ze er alles aan gedaan hebben om traffic te generen en dat het nu aan de dealers is, maar dat is natuurlijk niet zo. Iedereen in een 2017 wereld pakt zijn telefoon of afstandbediening als er commercials worden gespeeld en niemand kijkt er bewust naar. De echte marketeer snapt dat de attentie daar is, op het kleine scherm in je handen en dat kan voor dealers de komende twee jaar een gamechanger zijn, mits je nu maar wil schakelen…

Is er een conclusie?

Nee immers ik heb ook niet alle antwoorden en weet wat er in de komende twee jaar gaat gebeuren. Kijk maar naar Snapchat, jarenlang de meest dominante speler onder de 25 jaar en wordt nu heftig beconcurreerd door Instagram met bijna dezelfde features waardoor het een issue heeft om door te breken bij de oudere generatie. iets wat de meeste specialisten op social media 6 maanden geleden nog niet hadden gedacht. Probeer het, kijk wat werkt en wat niet werkt, maar wees aub niet romantisch in het idee hoe het gister was.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Podcast Paul

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC