Blog: Facebook werkt niet voor autobedrijven! Meestal dan…

4 oktober 2013, Paul

Facebook, Social media is meestal niets voor automobielbedrijven!

Zelf ben ik redelijk, tot zeer actief op social media. Niet zozeer prive, maar zakelijk vindt ik het een prachtig medium om bereik en invloed te creëren op een manier die vroeger echt onmogelijk was.

FACEBOOK COSMO

Facebook o.a. is voor de meeste dealers niet zo’n succes. De meeste dealers komen niet verder dan een handvol fans en ook qua content is het vaak niet veel soeps. Immers een drietal posts per week is misschien nog teveel voor een gemiddelde dealer. En als je echt wilt opvallen en attentie wil krijgen voor je merk/bedrijf moet je echt veel meer doen….

Dealers
Nu zijn er wel veel dealers actief op Facebook, alleen vrijwel niemand is er echt succesvol en creatief mee! Het is te vaak “gemaakt” en  zeker niet creatief en ook te commercieel dat er ook niemand echt ‘fan’ wordt gemaakt.  Zelf zijn wij bij Nieuweautokopen.nl ook op Facebook en hebben daar maar liefst + 1700 fans! Maar ik heb ze wel moeten kopen……..of te wel, marketinggeld moeten uitgeven om echte likes te ontvangen zodat het niet zielig staat voor ons dat het er maar 200(echte) likes zijn ofzo. Je kunt het namelijk goed zien aan de likes op de verschillende posts op onze pagina. Een topper is 10 likes dan hebben we het wel gehad, geen echte fans dus.  Adverteren is dus wel leuk, maar niet echt zinvol?

Cosmo Trucks
Er is voor zover ik weet, en er zullen er vast meer zijn(wie kent ze), 1 dealer echt succesvol! Cosmo Trucks heeft een Facebook pagina met meer dan 2700 organische likes! Niets gekocht, alles gekregen van echte fans. Je kunt dat zien doordat de posts en like- en share acties enorme effect hebben. Een nieuwe miniatuur Dafje heeft zomaar 200likes op zo’n bericht. Echte fans dus! Mensen die DAF rijden hebben er duidelijk iets mee. Furness Trucs(Iveco) doet nu exact hetzelfde en dan zie je dat de mensen die een Iveco rijden, hem wellicht moeten rijden en dat Daf rijders erin willen rijden, groot verschil in fans. Iveco heeft ze dus niet/minder.

Conclusie
Als je geen echte fan basis kan creëren koop dan ook geen fans, de interactie is en komt er niet. Gebruik je Facebook pagina gewoon lokaal en wees een bekendheid in je eigen directe omgeving met je merk/bedrijf dan kan het goed werken en dan kunnen die slechts 200 fans bijvoorbeeld meer uitmaken, dan die 1700 ‘fans’ van onszelf….