Heb ik als autobedrijf niet gewoon een koper nodig?
Pardon? Hoezo uniek? Heb ik als autobedrijf niet gewoon een koper nodig, hoor ik u denken? Ik ben het met u eens, uiteindelijk wil je als autoverkoper bij een dealer of autobedrijf gewoon kopers voor je voorraadauto, zeker nu. In deze tijd, waar het weer tien auto’s voor één koper is, in plaats van één auto voor tien kopers, moeten we op zoek naar kopers. Dat doen wij natuurlijk door middel van adverteren op portalen.
Het leuke is, dat ik dit onlangs aan den lijve heb ondervonden! Naast het Ligierdealerschap ben ik in de showroom ernaast een onafhankelijk autobedrijf begonnen met de naam ‘Experience Store Doesburg’. Ik ben bezig met de website, maar hoe weten potentiële klanten dat ik occasions verkoop? De website vinden ze niet zomaar, dus het adverteren op portalen is meer dan logisch en ook wenselijk. Misschien wil je het niet hardop zeggen, maar je hebt de portalen gewoon nodig.
4 goede aanbieders
Nu zijn wij in Nederland verwend door het grote aanbod portalen, tientallen zijn er! Naast de grote vier Marktplaats, Autoscout, Autotrack en ViaBOVAG is alleen Zeelandnet een speler in de regio, die echt waarde toevoegt. Portalen als Autowereld, ook al worden ze door Gaspedaal ondersteund, doen vrijwel niets voor het autobedrijf in vergelijking met de andere vier. Voordeel is dat ze ook geen geld kosten, maar Michel van Roon MSc EMP beschreef het vorig jaar al: “Al die gratis portalen kosten toch geld en energie, alleen op andere plaatsen.”
Als je als autobedrijf wilt adverteren, heb je de keuze uit die vier portalen. Je kunt ze natuurlijk allemaal gebruiken, maar veel bedrijven hebben een bepaald budget, waardoor keuzes gemaakt moeten worden. Ik ben als ambassadeur van Marktplaats misschien bevooroordeeld, daarom gebruik ik ze alle vier. Zo kan ik prima zien wie welke waarde biedt.