Help, mijn leads zijn niet goed!

7 maart 2015, Paul

Leads zijn slechts een startpunt van een dialoog!

In de dagelijkse praktijk komen wij veel in aanraking met autoverkopers, directies, importeurs, portalen, marketingbureau’s etc. De ene partij behandeld de leads, de andere verzorgt ze. Echter er zit een groot verschil tussen leads onderling. Tenminste dat is wat je in de markt hoort. Leads van de eigen website(1ste lijn leads) zijn beter dan die van de portalen (2de lijn leads), maar de 3de lijn leads zijn nog slechter. Kortom iedereen zijn waarheid en dat is prima. Echter sommige ‘waarheden’ zijn toch anders…

Leads
Nu wij bij Marktplaats zitten, horen we dezelfde argumenten die we bij Nieuweautokopen.nl horen. Leads van Marktplaats zijn slecht, te duur etc. Echter wat is nu een lead? Een lead is een startpunt van een dialoog! Niet meer en zeker niet minder. En als je dan een startpunt krijgt, welke de prospect zelf begint, is het dan niet normaal dat je de dialoog voortzet? Voorbeeld: Een prospect doet een ‘bieding’ van € 8000,- op een auto uit je voorraad. De prijs van de auto is € 11.000,-! Neem je dan de klant nog serieus? Immers, hij geeft te kennen, dat die jouw niet serieus neemt, toch? Echter, wij zijn toch die verkopers, die betaald worden om een interesse om te zetten in sales? Juist, draai het andersom en zie de bieding, niet alleen als start en direct als eindpunt, maar geef de bieder de kans op een dialoog. Van de 100 leads zul je altijd eruit meer scoren dan dat je nu doet, en het ontbreekt iedereen aan zg kansen, terwijl die er voor iedereen zijn, mits je ze maar wilt zien.

Voorbeeld respons e-mail op te lage bieding, zonder NAW(stealth shopper) gegevens
Geachte (aanhef naam), Bedankt voor uw reactie op onze occasion welke wij aanbieden op (portal)! Wij zijn zeer verheugd u een voorstel te mogen doen op deze auto! De auto is voorzien van opties(paar usp benoemen) en wordt rijklaar incl. APK, garantie en afleverbeurt aan u geleverd! Zijn er nog zaken welke u belangrijk vindt in de aanschaf van uw volgende auto? Deze vernemen wij graag van u, zodat wij u ons beste voorstel kunnen offeren! Tevens hebben wij nog een aantal andere alternatieven op voorraad, waarop u geld kan besparen. Graag komen wij met u in contact om de voordelen om met ons zaken te doen aan u te presenteren! U kunt mij bereiken op telefoonnummer 06-55841398 of reply deze e-mail met u gegevens! Nogmaals dank om voor u een voorstel te mogen maken op deze mooie (merk/model)! Groet (naam verkoper

Tuurlijk zijn er betere responses te bedenken, maar ik hoor echter dagelijks dat veel biedingen nergens op slaan, maar als we het nu anders gaan zien, als een startpunt van een dialoog, zul je zien, dat je op die 100 (k)biedingen een beter resultaat hebt als nu, omdat je nu de dialoog niet aangaat en daarmee doe je alleen jezelf te kort!