Het starten van een Ligier-dealerschap!

Het is eindelijk zover: wij gaan een dealerschap beginnen! We worden geen Subaru-dealer, zoals vaak door mij te pas en te onpas werd geroepen, maar het wordt Ligier! Inderdaad, geen automerk, maar een merk van brommobielen met een ongekende historie!

Ligier Experience store blog

Brommobielen en auto’s zijn vergelijkbaar. Vergelijkbaar in de zin van de verkoop, onderhoud en als het gaat om de verhouding tussen het dealerbedrijf en de importeur. Ik ken Felix en Bart van Ligier Benelux al enige jaren omdat wij Ligier helpen met de leadopvolging. Ik heb ze onder andere in contact gebracht met mijn partners AutochatMarktplaats en Infotrade.

Vanuit de leadopvolging is een goede, zakelijke relatie ontstaan, waar gesprekken over een dealerschap steeds terugkwamen. In het begin dacht ik nog, tja, een brommobiel is geen auto, maar gaandeweg zie ik de mogelijkheden. De potentie van de markt op zich, en van Ligier in het bijzonder.

Vanuit de leadopvolging is een goede, zakelijke relatie ontstaan, waar gesprekken over een dealerschap steeds terugkwamen. In het begin dacht ik nog, tja, een brommobiel is geen auto, maar gaandeweg zie ik de mogelijkheden.

De markt

De markt van de brommobielen is op dit moment rond 1.500 eenheden groot en wellicht zal met de toetreding van Opel en Citroën in deze markt de belangstelling verder toenemen. De markt van gebruikte brommobielen is vele malen groter. Er wordt veel geïmporteerd en er zijn veel zoeterige handelaren.

Ligier

Kijk je naar Ligier, met de merken Ligier, Ligier Professional en Microcar, dan kom je uit op een marktaandeel van 49%. Bij Ligier ligt de gemiddelde prijs voor een brommobiel rond de € 17.000,-. Wie luxe wil, kiest de Ligier JS60, en krijgt dan een brommobiel met onder andere Apple Carplay, airco en een lederen interieur!

Vespa als voorbeeld

In de eerste gesprekken met Bart noemde ik Vespa als voorbeeld. Vespa, heeft door de jaren heen heel wat concurrentie gekregen van Chinese merken met een soort ‘Vespa-lookalike’. Alle volgens dezelfde formule: vrijwel hetzelfde uiterlijk voor minder geld.

De afgelopen 20 jaar zijn er veel Vespa- imitaties gekomen, de meeste zijn ook allemaal weer vertrokken. Vespa niet, dat merk staat nog steeds trots overeind. Het bouwen van een merk bleek voor de meeste nieuwkomers het moeilijkste. Niet voor Ligier, het heeft een rijke geschiedenis en daarmee veel potentie voor groei.

Het bouwen van een merk bleek voor de meeste nieuwkomers het moeilijkste. Niet voor Ligier, het heeft een rijke geschiedenis en daarmee veel potentie voor groei.

Ligier Experience Store Doesburg

Afgelopen vrijdag ben ik op de Ligier-fabriek in Frankrijk geweest om mijn plannen te presenteren voor de Ligier Experience Store Doesburg. Voor Ligier de eerste in zijn soort in Europa.

Afgelopen vrijdag ben ik op de Ligier-fabriek in Frankrijk geweest om mijn plannen te presenteren voor de Ligier Experience Store Doesburg

Een Experience store waar alle modellen van Ligier, Microcar en Ligier Professional worden gepresenteerd in een Ligier-omgeving. De Ligier Experience Store heeft ook als doel om het merk online body te geven. Oftewel, wij zetten vol in op alle online kanalen. De Experience Store zal daarbij dan ondersteunend zijn. Als de klant wil, kan hij een Ligier volledig online kopen. Hij bepaalt hoe hij koopt: met of zonder directe betaling, met of zonder proefrit, met of zonder een bezoek aan de Experience Store.

Het starten van een Ligier-dealerschap!

Wat nu?

Een van de doelen is om een praktijkvoorbeeld neer te zetten waar mijn andere bedrijven #DCDW en CARMEN Automotive BDC zich beter kunnen presenteren. We gaan een bedrijf laten zien dat exact werkt zoals wij op papier uitleggen. Een bedrijf dat uiteindelijk als ‘opleider’ moet kunnen fungeren.

We gaan elke maand een YouTube-documentaire uitzenden om te laten zien hoe we werken en wat we doen. Welke fouten wij maken, met wie we werken en wat wel en niet werkt. Op de LinkedIn Business-pagina laten we de kleinere updates zien. Abonneer je dan ook op ons YouTube-kanaal, en volg onze LinkedIn-pagina. De Facebook- en Instagram-kanalen gebruiken wij voor B2C- en de YouTube- en LinkedIn-pagina voor de B2B-updates. Bekijk de introductie hiervan in mijn onderstaande video!

In mijn volgende artikelen leg ik de businesscase uit, de verschillende doelen die wij willen bereiken en uiteindelijk de wijze waarop wij aan de gang gaan. Online first, offline ondersteunend aan online en met agenten in de regio voor de offline marketing. Wordt vervolgd!

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC