Hoe bouw je de beste “mini website” op Marktplaats?
11 juli 2022, PaulOnlangs heb ik wat extra avontuur aan mijn toch al niet saaie leven toegevoegd: ik ben een dealerschap in brommobielen van de merken Ligier en Microcar begonnen in het stad(je) Doesburg, vlakbij mijn huis op de Veluwe.
Het starten van het dealerschap is misschien wel het makkelijkste. Je huurt een pand, je knapt het op en je doet de deuren open. Dat was de theorie. De realiteit was iets weerbarstiger, omdat er meer tijd in ging zitten om de boel mooi te maken en de investering wat hoger was dan verwacht. Maar goed, dat hoort bij ondernemen, zullen we maar zeggen. De Ligier Store Doesburg is inmiddels open.
Fysiek ondersteunt online
Het was altijd al mijn bedoeling om de winkel zo op te zetten, dat de fysieke outlet ondersteunend zou zijn aan de online winkel. Oftewel, online en de inzet van marketing zijn voor ons belangrijker!
De website, Ligier Store Doesburg, is inmiddels ook live, maar dan komt het. Je kunt een fantastische website hebben maar zonder bezoek kom je nergens. Aan de andere kant, je kunt vinden dat jouw website het centrum van het universum is, maar dat is natuurlijk niet zo. De klanten zijn overal op het wereldwijde web. Op platformen zoals Facebook of TikTok of uiteraard op Marktplaats.
De klanten zijn overal op het wereldwijde web. Op platformen zoals Facebook of TikTok of uiteraard op Marktplaats.
De bedrijvenpagina op Marktplaats
Doordat ik adverteer met de brommobielen op Marktplaats, heb ik ook toegang tot de bedrijvenpagina. Dus ben ik meteen begonnen met het optimaliseren van deze bedrijvenpagina. Dit is wat mij betreft een soort mini website op het ecosysteem van Marktplaats. Je kunt het vergelijken met je profielpagina op Facebook. Men wil op Facebook blijven, maar wel meer zien van je bedrijf of product. In de ideale wereld zouden wij willen dat belangstellenden uitklikken naar onze website, maar in die ideale wereld leven we niet…. Lees daar ook mijn artikel over.
De Marktplaats bedrijven pagina heb je in twee vormen. Een basisuitvoering en een Premium uitgave. Als Ligier dealer heb ik het Premium Pakket, met daarin de meeste mogelijkheden om deze pagina te optimaliseren. Ik zie die bedrijvenpagina als een soort mini website, aangezien mensen zoeken naar bijvoorbeeld ‘Ligier Store Doesburg’ op Google. Je ziet dan dat Marktplaats hoog in de ranking staat (zie afbeelding). Wat de klant dan ziet, wil ik graag optimaliseren.
De naam
Het begint met een goede bedrijfsomschrijving en naam. Denk daarbij dus hoe mensen je normaliter zouden zoeken op Google. Je hebt voor de omschrijving slecht 32 tekens. Kies je bedrijfsnaam en je handelsnaam dus bewust!
De websitelink
Hier zet je de link naar je website. Dat kan de homepage zijn, of een bestemmingspagina die laat zien dat je partner bent van Marktplaats, dus met het oog op waar de klant vandaan komt. Een voorbeeld dat wij zelf hebben gemaakt is een url die van Google My Business afkomt. Daar kan de klant zien dat we zijn zoekgedrag snappen: https://www.ligierstoredoesburg.nl/afspraak-maken/?utm_source=google_my_business_new&utm_medium=organic&utm_campaign=google_my_business_new_app&utm_term=google&utm_content=website_button
De websitelink moet een zogenaamde UTM-tag bevatten. Een tag die ervoor zorgt dat Google Analytics snapt waar het verkeer vandaan komt. Vaak zet GA dit verkeer in ‘other’, terwijl dit voorkomen kan worden door een juiste UTM-tag. Zoek op Google naar UTM-builder om dit heel simpel te maken. Onze UTM-tag is: https://www.ligierstoredoesburg.nl/?utm_source=Marktplaats&utm_medium=referral+&utm_campaign=marktplaats_verkopers_pagina
Hierin zie je dat Marktplaats de bron van het verkeer is, het medium is ‘referral’ en de pagina, is de verkoperspagina. Nu kan ik zien in GA waar het verkeer vandaan komt.
Het telefoonnummer
Dat spreekt voor zich. Het advies is wel, en dat geldt ook voor de autoportals, om altijd je eigen Call Track-nummer te gebruiken. Een nummer waaraan je zelf kunt zien of er via dit nummer gebeld wordt. #DCDW kan dit voor je uitrekenen. Bij Ligier Store gebruiken we een specifiek Marktplaats nummer zodat we kunnen meten hoe vaak er echt door potentiële klanten naar Doesburg wordt gebeld. Zelf gebruiken wij dan het netnummer van de grootste stad bij ons in de buurt: Arnhem. Daarmee vergroten wij de kans op calls.
Missie of Slogan
Gebruik een missie of slogan! Je ziet deze slogan ook terug in de banner, op de foto geplakt (zie afbeelding). Vergeet het niet, want het laat vooral zien waar je voor staat
Beschrijving van de verkoper
De verkopende partij mag met maximaal 1.500 tekens worden beschreven, dus dat moet lukken! Waarom zouden potentiële klanten nu specifiek bij jou kopen? Waar sta je voor als bedrijf, als ondernemer en als verkoper? Wil je vertrouwen uitstralen of klanttevredenheid? Allemaal zaken die je zelf kunt beschrijven om klanten te overtuigen om met jou zaken te doen!
Wil je vertrouwen uitstralen of klanttevredenheid? Allemaal zaken die je zelf kunt beschrijven om klanten te overtuigen om met jou zaken te doen!
Categorie
Ook is het belangrijk om categorieën te kiezen. Voor brommobielen zijn er diverse categorieën mogelijk, autobedrijven kiezen natuurlijk de categorie ‘auto’s’.
Financiering
Bied je zelf, via een partner, een financiering aan? Via de mogelijkheden die de wet je biedt? Meld dit dan bij ‘Financiering’. Je zult zien op de bedrijvenpagina dat dit ook wordt meegenomen door middel van de tekst: ‘Wij bieden financiering aan.’
Bedrijfslogo
Een logo hebben we allemaal. Zorg ervoor dat dit niet groter is dan 4 Mb. Dan wordt het logo geüpload en is het zichtbaar op de bedrijvenpagina en op de eigen SRP (Search Result Page/zoekresultaten pagina) op Marktplaats.
Achtergrondfoto
Een achtergrondfoto is belangrijk en zorgt voor een aantal zaken. Het logo en de slogan komen boven op de foto in de kleur wit te liggen. Dus zorg voor een donkere achtergrond. Daarnaast kun je de verbinding leggen met het platform waar je op adverteert, in dit geval Marktplaats. Consumenten hebben vertrouwen in Marktplaats, dus laat met trots zien dat je een partner bent. Let op, je kunt maar één formaat uploaden, terwijl de foto op pagina 1 anders uitlijnt dan op pagina 2. Dus houd rekening met je foto. Zie hieronder:
Voorbeeld 1
Voorbeeld 2
Wie zijn wij?
Als potentiële kopers kunnen kiezen, kopen ze liever van mensen. Laat je team, je verkopers, dus zien. Vertel de potentiële klant met wie hij zaken kan doen. Zorg voor een uniforme stijl, zodat je ook laat zien dat je een professioneel bedrijf bent.
Bedrijfsvideo
Voor de video geldt een beetje hetzelfde als voor de foto. Je kunt een algemene video maken, maar dat is wat laf. Het is niet creatief en overal komt dezelfde video naar voren. Waarom niet een video over je bedrijf in combinatie met Marktplaats? Vertel waarom je adverteert op Marktplaats en waarom jullie een goede match zijn. Scan de onderstaande QR-code en scrol naar beneden op de pagina om ons voorbeeld te zien!
Wij verkopen merken
Wij verkopen een beperkt aantal merken, maar ben je een universeel autobedrijf dat alle merken verkoopt, dan kun je alle merken aanvinken. Dit is niet voorbehouden aan dealers die alleen nieuwe auto’s verkopen.
Awards
Je kunt als autobedrijf de award op twee manieren gebruiken: als je awards hebt gewonnen, zoals de titel ‘Autobedrijf van het Jaar’, dan gebruik je dat uiteraard. Maar als je nog niets gewonnen hebt, omdat je net als ons net begonnen bent, dan gebruik je de ruimte om meer te vertellen over jezelf.
Bedrijfsinformatie en openingstijden
Dat is niet spannend. Het is belangrijk om de juiste informatie te laten zien! Het is een soort van digitale hygiëne die je graag up-to-date wilt houden.
Conclusie
Al met al een hoop informatie, maar het is dan ook van groot belang dat je de consument, die aan het zoeken is, laat zien wie je bent en wat je doet. Op Marktplaats concurreer je vaak met een consument die zijn auto kwijt wil. Vaak heeft deze consument een andere prijs en biedt hij geen garantie of service. Dus laat vooral zien waarom mensen bij jou moeten kopen!
Op Marktplaats concurreer je vaak met een consument die zijn auto kwijt wil. Vaak heeft deze consument een andere prijs en biedt hij geen garantie of service. Dus laat vooral zien waarom mensen bij jou moeten kopen!