Hoe kun je Facebook succesvol gebruiken in het dealerbedrijf?
27 juni 2016, PaulFacebook werkt prima, mits je maar niet alleen aan het ‘zenden’ slaat
Veel autobedrijven worstelen met Facebook. Ergens snappen ze wel dat het platform voor het bedrijf zou moeten werken, alleen alles wat men tot nu toe heeft gedaan leverde weinig tot niets op. De ROI was belabberd, het aantal leads was te laag en reacties bleven uit. Maar meer dan 70 procent van je klanten gebruikt Facebook, dus ergens zou er een match moeten zijn. Toch? Het alleen maar najagen van ‘vind ik leuks’ is geen enkele garantie voor succes. De realiteit is dat Facebook het organisch bereik drastisch heeft ingeperkt en je met 1 post nog maar 20% van je fans op je timeline bereikt. De andere 80% dus niet. Facebook wil namelijk graag dat je adverteert op het platform. En dat adverteren is nog helemaal niet zo verkeerd.
Start met goede content
Stel je voor dat je een autobedrijf/dealer bent met één merk, in één stad of regio en je bent op zoek naar nieuwe klanten voor je werkplaats. Daar wordt immers vaak geld verdiend, en klanten die tevreden zijn in de werkplaats, kopen eerder bij jou een andere auto dan elders. Hoe ga je die mensen laten weten dat jij het juiste adres bent in hun stad of regio? Adverteren in plaatselijke kranten of op billboards was en is iets dat is geweest. Het alternatief heet internet, daar vind je de infrastructuur die je nodig hebt om meer klanten te kunnen bereiken.
Je kunt bijvoorbeeld starten met een artikel over de zomervakantie die eraan komt en waar je op moet letten als je met de auto op vakantie gaat. Geef het stuk een naam als: ‘Vijf punten waarop je moet letten als je met de auto op vakantie gaat in de REGIO NAAM!’ Dit artikel plaats je op je eigen website, met daarop geïnstalleerd een cookie. Zo kun je iedereen die op dit artikel komt, weer bereiken met banners die gaan over een zomercheck voor je auto.
Dat is het begin. Daarnaast maak je een gesponsorde post op Facebook met daarin de Top 5 zaken die kapot gaan tijdens de vakantie. Dit in combinatie met een stukje content en een aantal leuke foto’s van bijvoorbeeld kapotte auto’s langs de snelweg met daarin de tekst ‘Klik hier voor de 5 punten waarop je moet letten als je met je auto op vakantie gaat.’ Let wel, het moet een uitgaande domeinnaam zijn, dus een URL die je buiten Facebook om naar je eigen website leidt.
Facebook data
Daarna maak je van je content en van de foto’s een gesponsorde post en die target je bijvoorbeeld op iedereen die op maximaal 10 km van je bedrijf woont en boven de 18 jaar is. Je kunt bij Facebook zeer goed definiëren wat voor jouw het perfecte, hyperlokale klantprofiel is. Als de content goed genoeg is, zul je zien dat er geen goedkopere manier is om bezoek te generen naar je contentpagina op je eigen website. Daarna kun je je met de juiste call-to-action richten op al die mensen in jouw buurt om langs te komen voor een zomercheck. Je hebt dus content nodig waarmee je voor (potentiële) klanten van waarde kunt zijn, om ze daarna een oplossing aan te bieden. Je kunt ook gewoon direct gaan verkopen op Facebook, maar dat is vele malen minder succesvol dan het delen van content waar je wat aan hebt.
Over Paul de Vries
Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.