Is WhatsApp de beste manier om leads op te volgen?

Het antwoord is simpel: nee! Er gaat niets boven een fysiek gesprek en, als dat niet mogelijk is, een telefonisch gesprek. Uit alle data van Walcu bij de Ligier Store Doesburg – Experience Center blijkt dat een showroombezoeker, die ‘spontaan’ binnenkomt, de hoogste conversie heeft. Daarna volgt de afspraak die telefonisch is gemaakt, en pas daarna WhatsApp. Vervolgens komt er een hele tijd niets, daarna e-mail en SMS.

In de mix kun je niet zonder WhatsApp-opvolging van online leads en voor de bereikbaarheid van je winkel. Het biedt namelijk een groot aantal opties, zo ontdekte ik onlangs.

Artikelcontent

Direct engagement

Zo zag ik dat iemand vanochtend om 07.24 uur naar de winkel belde. Zelfs onze back-up, CARMEN Automotive BDC , was op dat moment niet actief. De oproep werd dus niet beantwoord. De klant kreeg geen directe reactie via zijn primaire communicatiekanaal, maar ontving wel een WhatsApp-bericht. Hierop reageerde hij en maakte een afspraak voor aankomende zaterdag om 15.00 uur. Zonder de WhatsApp-automatisering in Walcu had de klant opnieuw moeten bellen na 09.00 uur, of hadden de verkopers de logboeken moeten checken om te kijken of iemand toevallig had gebeld. Nu zijn ze geholpen door een simpel WhatsApp-bericht, dat wij straks zelfs met Novaco AI (Formerly AutoChat) gaan automatiseren met AI en Walcu.

Gemiste oproepen

Wij gebruiken WhatsApp dus bij gemiste oproepen en bij elke binnenkomende lead. Dat betekent dat wij eerst bellen via Calldrip , vervolgens ontvangt de klant direct een e-mail en een WhatsApp-bericht. Neemt de klant niet op, maar reageert hij wel op WhatsApp? Dan wordt dit het primaire communicatiekanaal voor deze specifieke klant. Als de klant wél de telefoon opneemt, blijft dat het primaire communicatiekanaal.

Artikelcontent

WhatsApp is zeer goed te gebruiken bij opvolging in de avond. Voor kopers die liever niet bellen maar wel contact willen, is WhatsApp cruciaal en vergelijkbaar met het messaging center van Marktplaats : informeel en snel, precies wat de klant van nu verwacht.

Sommige autoportals, zoals Autotrack en Autoscout24, hebben een CTA-knop (Call to Action) die direct leidt naar een WhatsApp-gesprek. Onze statistieken uit 2024 tonen echter aan dat dit niet per se de sterkste manier is om een gesprek te starten. De meeste sales beginnen nog steeds met een door de klant gestart telefoongesprek, gevolgd door een ingevuld formulier, een showroombezoek en pas daarna een WhatsApp-gesprek als CTA.

Kortom, WhatsApp mag niet ontbreken in je leadopvolgingsproces. Met nieuwe ontwikkelingen, zoals Autochat WhatsApp-automatiseringen in lead managementsystemen zoals Walcu en LEF, is het een onmisbare schakel. Is het de beste manier om leads op te volgen? Dat hangt af van de klant. Kun je zelf je communicatiekanaal bepalen? Dan heeft een gesprek de voorkeur.

Lees ook

22 augustus 2024

Waarom zijn grotere dealerholdings altijd onderbemand?

15 augustus 2024

De eerste orders via onze virtuele assistent Alice

8 augustus 2024

Holiday vibes

25 juli 2024

Help, ik heb geen nieuwe leads meer…