Kilometerheffing is het paard van Troje!
21 november 2024, PaulIk ben geen fan van de kilometerheffing en begrijp niet dat wij als automotive sector er blijkbaar actief om vragen bij de overheid.
De kilometerheffing stond op de radar tijdens het laatste kabinet-Rutte. Het plan was om deze in 2030 in te voeren als vervanging van de houderschapsbelasting. Inmiddels is de heffing controversieel verklaard, en het nieuwe kabinet gaat het gehele autobelastingstelsel hervormen met als doel de inkomsten op peil te houden. Dat betekent ongetwijfeld dat de kosten toch zullen stijgen, al zal men proberen deze kostenstijging te maskeren met redenen als het milieu en de CO2-uitstoot.
100% tegen kilometerheffing
Ik ben principieel tegen zowel de kilometerheffing als de houderschapsbelasting, mede omdat die exponentieel is gestegen de afgelopen jaren en niet meer in verhouding staat tot de geboden tegenprestatie – zeker in vergelijking met de omliggende landen. Dit maakt bijvoorbeeld een gemiddelde SUV, die veilig en comfortabel is voor je gezin, simpelweg veel te duur. Nu hoor ik de linkse lobby al schreeuwen dat de SUV überhaupt belachelijk is, maar ik wil gewoon kunnen rijden in de auto van mijn keuze, zonder dat Den Haag bepaalt waarin wij allemaal moeten rijden…
Autorijden is voor een modaal gezin niet meer op te brengen
Omdat autorijden veel te duur is gemaakt, kan een modaal gezin bijna geen nieuwe auto meer betalen en hebben wij in Nederland een van de oudste wagenparken van Europa. En oud betekent in dit geval ook vervuilend. Gemeenten doen met hun linkse vrienden extra hun best om de binnensteden emissie vrij te maken, waardoor je min of meer gedwongen wordt om elektrisch te rijden. Er wordt echter niet gekeken of je het kunt betalen (nu zakelijk en straks privé). Het modale gezin komt straks de eigen binnenstad dus niet meer in….
Het argument voor kilometerheffing is vaak dat je voor gebruik moet betalen in plaats van voor bezit. Nu is de aankoop van een auto al duur door de BPM, waardoor Nederlanders voornamelijk in kleinere auto’s rijden. Als je niet rijdt en dus geen gebruik maakt van de weg, zou je ook minder of niets hoeven betalen. Immers, de BPM heb je al betaald en als particulier heb je ook BTW afgedragen. Betalen per kilometer, ipv BPM en houderschapsbelasting is dus eerlijker, en dat klopt! Helemaal mee eens, daar is niets tegenin te brengen.
Rijd je een V8, dan zuipt zo’n auto meer en betaal je meer dan als je zuinig rijdt. De accijnzen en de energiebelasting thuis zijn al een soort kilometerheffing waarmee de staatskas volop gevuld wordt en de overheid vaak een meevaller oplevert. We rijden immers zelden minder, afgezien van tijdens de coronaperiode. En iedereen ziet ‘m aankomen: de overheid gaat straks ook zonne-energie belasten, want die zon is ook ‘niet van jou’.
Wat gaan we dus straks krijgen?
Wat gaan we straks doen? Geloven we echt – ik in ieder geval niet – dat de overheid een gegarandeerde opbrengst in de houderschapsbelasting zal opgeven voor een kilometerheffing bovenop alle andere belastingen? Of houden ze een snipje houderschapsbelasting over, die vervolgens in de loop der jaren weer omhooggaat? De afgelopen jaren heeft de overheid bewezen dat alleen extra inkomsten heilig zijn. En omdat wij als automotive een makkelijk en gewillig doelwit blijken te zijn, zullen de lasten voor de automobilist ongetwijfeld verder worden verzwaard. Zogenaamd ‘voor het milieu’.
Nooit een variabel geven aan de overheid
Geef de overheid dus nooit een extra variabele om aan te draaien als er geldtekort is. Bezuinigen kunnen ze niet; wel kunnen ze aan de ‘automotive knoppen’ draaien. De kilometerheffing zal uitdraaien op een lastenverzwaring, niet in een eerlijkere verdeling van de lasten. Natuurlijk betalen veelrijders meer, maar dat deden ze al via de accijnzen. Straks worden de veel- en zakelijke rijders bestraft omdat ze het aandurven om voor hun werk in de spits te reizen… Nee, geen kilometerheffing, gewoon minder belasten, meer bezuinigen als overheid, en meer geld in de zak van het modale gezin. Dat zou mijn visie zijn.