Klopt je verwijzende verkeer wel op je dealerwebsite?

Verschil in http en https website vernielt je inzicht in je marketing investeringen als autobedrijf.

Veel gesprekken en discussies gaan tegenwoordig over de waarde van portalen. Die gesprekken zijn zo hardnekkig dat de BOVAG de tijd rijp achtte om met een eigen portaal te komen. Dat moet een portaal worden dat wel van waarde zou moeten zijn. Prima natuurlijk, maar er is iets belangrijkers: de vraag is of we die waarde wel op de juiste manier bepalen? In Google Analytics kun je zien wie de waardevolle bezoekers levert. En waardevolle bezoekers zijn bezoekers die converteren in leads en uiteindelijk in sales. Ik hoef uiteraard niet uit te leggen dat je zowel online als telefonische leads moet meten via Analytics, en zeker ook de chatconversies. Niet alleen de last click, maar ook zeker de ondersteunende conversies in Google Analytics geven je een goed inzicht in de waarde van de lead. Niet iedere bezoeker zal namelijk bij de eerste click bezoek converteren, maar misschien wel bij de tweede of de derde. De bron die het eerste bezoek heeft geleverd, dient daarmee ook beloond te worden als je echt wilt doormeten.

Nu is er onlangs een Google-update live gegaan, waarmee men in de Google Chrome-browser duidelijker laat zien welke website wel en niet beveiligd is door middel van het groene slotje, het bewijs van een beveiligde website. Ik heb daar onlangs een artikel over geschreven, maar nu er meer informatie beschikbaar is, blijkt de Google-update verder te gaan, dan we dachten.

Veilig bezig
Als Google kan kiezen tussen een beveiligde (https) en een onbeveiligde website (http), zal het de beveiligde site altijd voorrang geven. Die site staat dus hoger in de zoekresultaten. Bovendien wil je met het hele AGV-verhaal in het achterhoofd, laten zien dat je de zaken goed voor elkaar hebt en je website goed is beveiligd. Daarom is een https-site essentieel.
Als je je website naar het lijkt hebt aangepast aan SSL-certificaat en dus die beveiligde verbinding hebt, dan kun je op de homepage zien dat je veilig bezig bent. Dat wil niet zeggen dat dat daadwerkelijk zo is. Je website is pas veilig als elke pagina dat groene slotje laat zien. En daar zit de crux van het probleem.

Goed en slecht verkeer
Het probleem zou veel dieper in je website kunnen zitten, denk daarbij vooral aan de pagina’s die veel verwijzend verkeer krijgen, ontvangen en triggeren. Deze pagina’s, de VDP-pagina’s, oftewel je voorraadpagina’s, hebben vaak nog geen SSL-verbinding of zitten in een redirect: een lus waar een http-adres aanwezig is. De redirect levert een issue op in Google Analytics. Immers, als jij adverteert op Gaspedaal en Marktplaats en je hebt een directe doorlink naar de VDP-pagina op je website, en die VDP-pagina heeft ergens in de lus/redirect een http staan, dan zal Google Analytics deze doorgeven als direct verkeer. Daarmee gaat de waarde van je marketinginvestering onderuit en zie je geen verschil meer tussen goed en slecht verkeer.

Noodzakelijke stappen
Je kunt vrij snel zien hoe het gesteld is met jouw website middels de Chrome-app ‘redirect path’. Verder moet je websitebouwer de noodzakelijke stappen volgen om te zorgen dat alles Google-compliant is. Zie hiervoor ook:

Stappenplan naar https
https is verdwenen? 
Hoe zit dit alweer?

Bij alle VMS-softwareleveranciers zal ook een dubbele check moeten plaatsvinden. Wordt alles wel correct omgezet naar https en staan niet alle URL’s in default nog op http?

Rogier Smulders van Gaspedaal liet het mij zien aan de hand van een voorbeeld. We vergeleken twee URL’s. Beide beginnen met https die dan ergens overgaat naar een http-variant.

Voorbeeld: de URL-opbouw van Marco van Beek:

  • https://www.marcovanbeek.nl/auto/occasion-2015-mercedesbenz-mklasse-ml-350-bluetec-amg-aut-pano-trekhaak-distronic-verkocht-steenwijkerwold-nl/29028657/

Als ik klik vanuit Marktplaats ziet de URL er als volgt uit:

  • https://www.marcovanbeek.nl/auto/zoeken/29028657/

De enige constante is het ID-nummer 29028657. Als het voertuigmanagementsysteem (VMS) dus in default staat op http://www.marcovanbeek.nl/auto/zoeken/ en alleen het ID-nummer wordt er achter geplakt, dan is de hygiëne bij de VMS en of Hexon niet correct en zal dat opgelost moeten worden. Dus ook hier moet er https komen en moet er informatie aan de URL worden toegevoegd (hygiëne).

Nu pak ik deze op, aangezien ikzelf veel data analyseer voor Marco van Beek en een aantal zaken niet overeenkomt met de data van Marktplaats. Zoeken dus, één datapoint vertelt namelijk nooit het hele verhaal. De kennis en inzichten van Rogier helpen dan enorm om duidelijkheid te verschaffen en daarmee de online automotive beter te maken.

Ik heb alle grote websitebouwers in Nederland bekeken en overal zitten deze fouten nog in diverse dealer- en autowebsites. Het is dus van belang dit zo snel mogelijk op de juiste wijze aan te pakken. Wellicht komt daarvoor niet altijd het initiatief vanuit de opdrachtgever en zullen de bouwers dit proactiever moeten aanpakken. Of de hygiëne-factor, dus de informatievoorziening via de URL, nu meer bij het VMS, Hexon of bij de websitebouwer ligt, kan ik op afstand niet bepalen, wel dat dit soort basisinformatie direct voor en namens het autobedrijf gefikst moeten worden, want alleen dan kan de ROI op hun marketinguitgave correct worden getoond.

Update:
Van Hexon kreeg ik de volgende technische uitleg inzake dit topic:

  1. Voor autobedrijven die zijn aangesloten bij een softwaresysteem dat gebruikt maakt van Doorlinken Voorraad (zoals Marco van Beek in jouw voorbeeld) is Hexon verantwoordelijk voor het juist doorgeven van de deeplink aan de portalen. Deze deeplink is ofwel afkomstig van het voorraadbeheersysteem (indien daar ingevuld), ofwel afkomstig van het portaal dat de eigen website voedt (Dealer E-Process in jouw voorbeeld).
    In beide gevallen past Hexon hierop géén bewerkingen toe en geeft deze deeplink één op één aan de portalen door (als ze überhaupt ondersteuning voor het vermelden van een deeplink bij de advertentie hebben).
    In jouw voorbeeld (en bij de meeste andere autobedrijven) kan het https-naar-http probleem dus niet bij Hexon liggen.
  2. Voor de autobedrijven waar Hexon (al dan niet via een softwareleverancier als reseller) de voorraadmodule op de eigen website verzorgt en deze nog als iframe is geïntegreerd, heeft het autobedrijf de keuze om dit als HTTP of HTTPS te doen.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC