Kunstmatige intelligentie(AI) om sales gesprekken te beoordelen in Automotive
28 augustus 2023, PaulAl jaren beoordelen wij bij Calldrip gesprekken van verkopers. Dat doen wij op basis van een aantal criteria: is het een gesprek of een voicemail, is het een wow-gesprek en is er afspraak gemaakt (datum en tijdstip). Dit werkt super! Als salesmanager wil je immers weten wat er met de leads, de kansen die er online binnenkomen, is gedaan. Door Calldrip kun je binnen de minuut de lead bellen, maar wat er in het gesprek gebeurt is net zo belangrijk! En een gesprek gaat in werkelijkheid misschien anders dan de verkoper denkt of voelt.
Wil je weten wat er echt gebeurd is in je salesgesprekken?
Artificial Intelligence
Nu kunstmatige intelligentie of artificial intelligence (AI) zich ontwikkelt, kunnen wij met #DCDW en Calldrip niet achterblijven! Wij hebben onderzocht of gesprekken automatisch via AI kunnen worden geanalyseerd, zodat we niet zelf elk gesprek hoeven te beoordelen. En als het automatisch kan, kan het dan sneller, in realtime met een realistische samenvatting? En ja, dat blijkt allemaal te kunnen!
Q4 Live!
In Q4 2023 gaan we in Nederland, België en Duitsland live met Calldrip 3.0 Scoring en Coaching! Dat betekent dat wij voor elke dealer een eigen set KPI’s kunnen programmeren om gesprekken te beoordelen. Bij Ligier Store Doesburg vind ik het belangrijk dat wij in het eerste telefoongesprek een aantal zaken bespreken:
- De reden waarom wij bellen
- Voor- en achternaam van de verkoper
- Naam van de klant herhalen
- De USP’s van Ligier Store benadrukken
- Voordelen benadrukken van het maken van een afspraak
- Bij afspraak, datum en tijdstip herhalen
- Bij afspraak e-mailadres bevestigen
- Een energievol, uptone gesprek
Een andere dealer kan andere wensen hebben:
- De reden waarom wij bellen
- Voor- en achternaam van verkoper
- Familiepas benoemen
- 24-maanden garantie op occasions benoemen
Het kunnen de facto honderden verschillende KPI’s zijn waarop de duizenden gesprekken beoordeeld dienen te worden. Dat kan door Calldrip 3.0 dus realtime!
Waarom beoordelen?
Dat is leuk, exact weten waarop wel en niet wordt gescoord, maar wat is er nu echt gebeurd in dat gesprek? Door het gesprek op te nemen, kan Calldrip 3.0 een samenvatting maken inclusief de belangrijkste conclusies. Is er bijvoorbeeld een afspraak of vervolgafspraak gemaakt? Of wachten wij nog op foto’s van een inruilauto? Hieronder zie je twee samenvattingen die automatisch zijn gemaakt en daarna door Calldrip 3.0 naar een LMS worden gestuurd. Ook bijvoorbeeld de salesmanager, directeur of eigenaar van het bedrijf kunnen de informatie automatisch ontvangen. Dus nadat het gesprek is geweest, is een minuut later het gesprek geanalyseerd en samengevat, gebaseerd op de soms kille feiten en niet op de perceptie van de verkoper…
Direct in je LMS beschikbaar!
Het beste moet nog komen! Het is leuk om te constateren wat er goed en minder goed gaat, maar de grote vraag is natuurlijk hoe het gesprek verbeterd kan worden. De online automotive beter maken is leuk, maar alleen zeggen wat de score is, daar wordt niemand beter van.
Calldrip 3.0
Bij Calldrip 3.0 is alle content die ik de afgelopen jaren heb gepubliceerd over leadopvolging en die door verkopers is gebruikt om de processen te verbeteren, inclusief de scripting, geüpload naar Calldrip. Met al die content kan elk gesprek worden beoordeeld op basis van KPI’s, wordt een samenvatting gegeven over wat er is besproken en zijn er coaching tips aan de hand van de KPI’s. Zie onderstaand voorbeeld, waarbij er tips worden meegegeven hoe een beter resultaat kan worden gehaald. Daarnaast komen er video’s die laten zien waarom bijvoorbeeld een goede opening belangrijk is, of welke voordelen je kunt benoemen om een afspraak te maken in de showroom.