Lokale SEO voor dealers en autobedrijven

6 november 2020, Paul

De beste en meest kwalitatieve bezoekers komen uit je organische zoekvolume! (SEO)

Daarmee zeg ik uiteraard niets bijzonders. Mensen die bijvoorbeeld bewust op jouw naam zoeken, willen dat met een specifieke reden. Nu snap ik nog steeds niet dat er dealers zijn die het nog steeds nodig vinden om Google en hun advertentie-agencies te belonen met een campagne op eigen naam. Het kan uiteraard verrassend goed werken maar daar gaat dit artikel niet over. Hoe krijg je meer bezoekers via je Search Engine Optimalisation (SEO) op jouw website? In dit artikel doen we dit door middel van onze eigen geoptimaliseerde Google Mybusiness pagina. De pagina die (nog wel) gratis op pagina 1 staat met alle informatie die jij wil. Hoe je deze moet optimaliseren, lees je hier terug. Als we dit als basis nemen, zie je dat je als dealer met een merk 10 categorieën aan de sales- en servicekant kan benoemen. Welke dit zijn, lees je weer hier.

Google Mybusiness en SEO

Categorieën

We nemen de 10 categorieën van de servicekant nu even als voorbeeld. Dit doen we aangezien daar de meeste dealers het meeste geld verdienen en marketingtechnisch vaak de minste aandacht schenken. Op die manier krijg je de volgende mogelijkheden: als categorie kies je: Autobedrijf/Garage met deze categorie vraagt Google je ook of je de volgende diensten levert: Accu’s, Airconditioning, Diagnostische controle van motorlampje, Elektrisch gevaar, Lucht- en autoventilatiefilters, Olie verversen, Remmen, Sturen/wielophanging, Versnelling van auto, Airco-installatie en -reparatie, Het repareren van airco’s in auto’s, Algemene reparaties en onderhoud, Autoruitservices, Autoschade herstellen, Banden, het vervangen van banden, Interieurstofzuigen, Motorreparatie, Uitgebreide reiniging, Uitlaatpijpen, Wieluitlijning, APK Keuring, APK. Allemaal diensten waarvan Google zelf zegt dat dit relevante services zijn aan de hand van de categorie: Autobedrijf/garage (categorie voor service voor bijvoorbeeld een dealer, niet als primaire categorie).

SEO optimalisatie

Als dit wordt aangegeven door Google zelf, betekent het ook dat dit door de bezoekers wordt gezocht en je daardoor weer pagina’s kunt aanmaken voor op je website. Pagina’s die niet perse in de menustructuur staan (wel in de sitemap) maar welke prima gevonden kunnen worden door Google.

Voorbeeld

Ik zal een voorbeeld geven: Als ik Subarudealer in Arnhem zou worden heet mijn website bijvoorbeeld: www.subaruarnhem.nl. Voor de serviceafdeling is dat dan www.subaruarnhem.nl/service en als ik dan lokale SEO wil maken, aan de hand van een geoptimaliseerde Google Mybusiness pagina. Maak dan ook een pagina aan voor:

– www.subaruarnhem.nl/service/apk
– www.subaruarnhem.nl/service/wieluitlijning
– www.subaruarnhem.nl/service/olie-verversen/.

Dit zijn dus allemaal zoektermen die Google zelf aangeeft. Op deze pagina zet ik een tweetal foto’s neer die relevant zijn voor dit onderwerp. Die ik dan ook als zodanig benoem. Dus niet 223344.jp maar wieluitlijningvooruwsubaru.jpg. Daarna maak je een tekst van minimaal 350 woorden met relevante content die gaat over dit onderwerp. Dit doe je dan met tientallen onderwerpen die ergens je omzet wel degelijk dagelijks beïnvloeden.

SEO optimalisatie

Deze pagina’s zijn, zoals je het moet zien, een stukje online onroerend goed en kunnen daar jarenlang blijven. Dit kan met een aanpassing in verband met de technologische vooruitgang of je eigen dienstverlening. Maar dit laatste vergt weinig onderhoudswerk. Na verloop van tijd zul je zien dat je op zoektermen als “airco onderhoud subaru” in je eigen omgeving wordt gevonden op de eerst pagina van Google. Is de pagina mooi opgemaakt, dus met de juiste tekst, foto en correcte call to action, dan kan dit stukje online onroerend goed omzet leveren die anders naar de universele autobedrijven gaan. Ook een pagina als “de 5 redenen waarom de dealer goedkoper is dan de universele” kan zo’n stukje tekst zijn.

Resultaat verwachten

Verwacht alleen niet morgen of overmorgen resultaat. Lokale SEO vergt tijd, aandacht en is geen product wat honderden bezoekers per maand op 1 pagina of zoekwoord brengt. Het is de Long Tail met daarin zoekwoorden die wel gezocht worden, maar dit gebeurt niet in grote aantallen of lokaal. Vaak heb je geen honderden bezoekers nodig om bijvoorbeeld je serviceafdeling gevuld te hebben. Het is het consequent voeren van Google met relevante, goed geschreven en correcte informatie over de breedste vorm van jouw dienstverlening. Alleen dan kan je winnen op lokaal SEO gebied.