
Lynk & Co 01: Occasion van het Jaar
3 april 2025, PaulGisteren was het zover: de aankondiging van de Occasion van het Jaar. De winnaar is de Lynk & Co 01 geworden. Dat wist ik al een tijdje, want ik zit al een paar jaar in de jury en had dus een stem in de verkiezing. Bij het bekendmaken van de winnaar tijdens het Remarketing Eventzat ik in de zaal. Er viel een stilte op het moment dat de naam van de winnaar werd uitgesproken.
Misschien was dat niet zo vreemd. Onder de finalisten bevonden zich ook oud-winnaars zoals de Volvo XC40, de Toyota Yaris en Aygo en de VW Polo. Stuk voor stuk modellen die iedereen als occasion wil verkopen, in plaats van een halve Zweed, tevens Chinese kopie van de Volvo XC40, maar dan met een iets grotere batterij.
Geen fan
Geopolitiek gezien ben ik niet zo’n fan van China, maar ik kan uit eigen ervaring spreken over hoe bijzonder zo’n Lynk & Co 01 eigenlijk is! In alle lijstjes van Automotive wordt de slagingskans van het merk als klein ingeschat. Maar als je de restwaarde en de bereidheid van de markt om een gebruikte auto van merk X of Y te kopen als uitgangspunt neemt om de slagingskans te bepalen, dan is de Lynk & Co een echte winnaar.
In onze Experience Store Doesburg hebben we meer dan 150 gebruikte Lynk & Co’s verkocht. Ik heb er zelf tientallen verkocht en met klanten lange gesprekken gevoerd over waarom ze wel of niet voor een onbekend Chinees merk, met een model dat slechts in twee kleuren leverbaar is, zouden kiezen. Een belangrijk verkoopargumenten was dat Volvo erachter staat. Dat deed me denken aan vroeger, toen we SsangYongs verkochten en zeiden dat er een Mercedes-Benz-motor in zat om vertrouwen te wekken. Bij Lynk & Co zorgt de link met Volvo eveneens voor extra vertrouwen en zekerheid.
Dat de auto rijk is uitgerust en slechts in één uitvoering en twee kleuren leverbaar is, maakt de keuze voor klanten makkelijker. Maar het verbaast me dagelijks – zowel in positieve als negatieve zin – dat particulieren tussen de € 25.000,- en € 32.000,- uitgeven aan deze auto, zonder dat het gebrek aan merkbeleving een issue is. Het merk is onbekend, heeft geen historie, maar doordat Volvo erachter zit, wordt het 100% geaccepteerd. Maar wat gebeurt er als je Volvo weghaalt? Wat blijft er dan over? Wordt het merk dan opeens een Aiways of Serres, merken waarvan gebruikte modellen niet weg te geven zijn?
Terechte winnaar
Dat de Lynk & Co is uitgeroepen tot Occasion van het Jaar is mede te danken aan de snelle omloopsnelheid, de online populariteit en de lange garantietermijn. Daardoor is het merk ook aantrekkelijk voor universele autobedrijven. Wel heb ik het gevoel dat ik op het einde van een golf zit. Nu Volvo-dealers officieel Lynk & Co-dealers worden, zal de markt veranderen. De wilde pioniersfase is voorbij en Lynk & Co wordt een echt merk. En dat is ook een compliment waard.