NADA Orlando en de verschillen met de Nederlandse dealer.

24 februari 2013, Paul

Wat doen Amerikaanse dealers nu echt anders?

Nou om te beginnen niet veel. Ook in Amerika verkopen ze auto’s; nieuw en gebruikt, doen ze aan onderhoud en hebben ze ook een magazijn. Ook daar hebben ze de “10 car guy” een verkoper die maar liefst 10 auto’s gemiddeld per maand verkoopt. Ook daar hebben ze last van de fabrikanten/importeurs met onredelijke eisen en te hoog gegrepen doelstellingen. Ook daar is elk nieuw model, het model wat hun merk er echt bovenop gaat helpen…..herkenbaar?

NADA Nieuweautokopen.nl

Echter de Amerikanen hebben natuurlijk “mazzel” met hun overheid met betrekking tot de Automotive branche. Een branche, vertegenwoordigd door de NADA die de overheid wel goed bespeelt en de waarde van de Automotive branche die het heeft op de landelijke maar ook op de regionale economie wel goed benadrukt en vertegenwoordigd. Waar in Nederland, de winnaars van vorig jaar (Renault Megane en Kia Rio) alleen kunnen winnen met een beetje hulp van Den Haag(lage bijtelling, geen BPM) is het voor de NADA geen zaak van merken, maar van dealers! De dealer stelt in Amerika iets voor, is daar een grote meneer, die de regionale economie helpt met werkgelegenheid, goede doelen en wat al niet meer.

 

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=GkOUwKP25j4]

 

Op zo’n beurs en vooral in de workshops merk je echter het grote verschil tussen de Amerikanen en de Nederlanders. En dat zit hem meer in kansen, dan in de bedreigingen. Workshops waarin de beste sprekers op verschillende vakgebieden kennis delen en daarin vooral zonder concurrentie overwegingen hun “best practices”┬ádemonstreren. Waarin wij vaak zitten te zeuren, het gaat slecht, economie zit tegen, mijn merk heeft geen 14% bijtelling auto’s en daarom gaat het zo slecht, bla bla. Excuses zijn het! Succes dwing je af, ongeacht het merk en of regio waarin je zit. Niet voor niets zit een van de grootste GM dealers van Amerika in Idaho, waar meer bizons lopen dan klanten….Niet zeuren dat er geen klanten zitten, maar de mogelijkheden van deze tijd(internet) gebruiken om je regio te vergroten.

Beste Idee wat ik heb gehoord dit jaar? Try hard, work harder And go Mobile!