Nieuwe features voor autodealer websites!
5 april 2017, PaulEen paar leuke nieuwe toepassingen voor dealerwebsites
Tijdens mijn recente bezoek aan de #NADA100 met Marktplaats en eBay, heb ik veel tijd doorgebracht bij DealerInspire. Dat is een Amerikaanse leverancier/ontwikkelaar van websites voor autobedrijven en dealers. Ik was verrast door de interessante features die zij in hun platformen inbouwen.
Homepage
Een van die toepassingen is het volledig aanpassen van de homepage op basis van het zoekgedrag van de bezoeker. Niet elke bezoeker krijgt dus dezelfde pagina te zien als hij of zij autobedrijfabc.com intypt en bezoekt. In Nederland zie ik dat dealers en autobedrijven vaak veel werk maken van hun homepage, terwijl juist die welkomstpagina van je website eigenlijk de minst belangrijke is van allemaal. Je wilt immers dat je bezoekers zo snel mogelijk verder klikken naar de pagina waar ze eigenlijk naar op zoek zijn, bijvoorbeeld met voertuigdetails(VDP). Daarbij komt dat de meeste homepages gemaakt zijn met nieuwe of gebruikte auto’s in het achterhoofd en dat er daardoor maar heel weinig ruimte overblijft voor informatie over bijvoorbeeld aftersales.
Aanpassen
Het gevolg daarvan is dat bedrijven als Kwikfit en Profile online veel harder groeien dan de dealers omdat zij wel begrijpen welke informatie de klant op de website zoekt en daar op inspelen. Daarom was ik zo verrast door DealerInspire. Men past simpelweg de homepage aan op de bezoeker die erop terecht komt. Stel je voor, je bent Kia-dealer in Utrecht en iemand zoekt online naar “onderhoud Kia Utrecht”. Als het goed is, komt jouw website organisch naar boven, en als je via Adwords adverteert, sta je ongetwijfeld bovenaan. Komt die bezoeker op je homepage, dan past deze zich aan en laat voor zo’n tachtig procent content zien over service en onderhoud. Nieuwe en gebruikte auto’s verdwijnen even naar de achtergrond, ook al is het dezelfde pagina.
Naadloos
Komt de bezoeker via Facebook uit op je homepage, dan zul je zien dat er op de homepage een referentie wordt gemaakt van de Facebookpost die de bezoeker triggerde. Zo gaat de ervaring van de bezoeker naadloos over van Facebook naar je dealerwebsite. Daarnaast maakt het systeem automatisch banners aan op basis van het zoek- en surfgedrag van de bezoeker op je website. Via retargeting kun je die weer aanbieden bij Google zodat je de bezoeker die wel zocht op onderhoud, maar nog geen contactformulier heeft ingevuld of heeft gebeld, alsnog kan laten converteren.
Dit voorbeeld laat ook zien dat de ontwikkelingen op het gebied van websites en online mogelijkheden zo hard gaan, dat je dit als dealer vrijwel niet meer kunt bijbenen. Zelfs een bureau dat je website bouwt en onderhoudt, maar niet specifiek op automotive gericht is, loopt het risico de boot te missen. Wil je als dealer dus de komende jaren voorop lopen qua online mogelijkheden waarmee je business kan houden of veroveren, dan zul je nu de juiste keuze moeten maken voor je digitale showroom. Twijfel je aan je keuze? Ik help je graag!
Over Paul de Vries
Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.