Onderzoek van Marktplaats toont aan…..
4 februari 2015, PaulDat cijfers niet liegen en dat de fysieke koper goud is…
Onlangs is Nieuweautokopen.nl overgenomen door Marktplaats en één van de vele voordelen is dat wij nu de beschikking hebben over een heleboel data. Data die je veel vertellen over op welke wijze de consument shopt en op welke wijze je daarvan profijt van kan hebben als dealer. Eerst een paar cijfers over het aantal bezoeken van de koper van een nieuwe auto.
- 50% van de kopers bezoekt slechts 1 dealer
- 21% 2 dealers
- 15% 3 dealers
- 6% 4 dealers
- 7% meer dan 5 dealers
Nu geeft dat direct aan dat de fysieke koper, die binnenkomt dus, in 50% van de gevallen een nieuwe auto koopt bij jou. Ook al komt de koper veelal binnen in een RDR, Reactieve Defensieve Respons! Zo’n RDR is meestal: ‘Ik kom alleen even kijken’ Echter 100% van de kopers komt ook eerst kijken, alleen slechts 1x. Dus als je als verkoper dan niet bijvoorbeeld zegt: “Iedereen die ik ooit een auto heb verkocht, kwam eerst even kijken! Van welke informatie kan ik u voorzien?” Om daarna de dialoog aan te gaan met je klant! Je weet immers al dat je een giga kans van 50% hebt op een sale, mits je het maar goed doet!
Want waarom koopt de klant dan niet bij de eerste dealer? Hetzelfde Marktplaats onderzoekt leert ons het volgende:
- 32% van de gevallen kwam men er niet uit qua prijs
- 26% van de gevallen voldeed de specifieke auto niet aan de verwachtingen
- 29% van de gevallen had het verkeerde model auto staan (niet op voorraad)
- 14% van de gevallen had geen vertrouwen in de verkoper
- 11% had een andere reden
- 7% was niet goed geholpen
Blijkt maar weer dat als je de winnaar bent van de ZMOT, en de klant jouw dealerbedrijf en merk online heeft uitgekozen om een bezoek te brengen, jij zelf de sleutel hebt tot een sale. En alleen jij hebt daar als verkoper de meeste invloed op!