Online rule nr 6: Wees altijd bereikbaar!
3 januari 2015, PaulAutomatic “out of office” is een mentaliteits en leiderschaps issue!
En voordat iedereen weer over mij heen valt, ook ja, bij ons hebben wij gewoon vakantie en hoef je in de vakantie niet je mail te doen, maar……het kan echt anders.
Bereikbaar
Je kunt namelijk op twee manieren bereikbaar zijn, in je dealerbedrijf en daarbuiten. Als we beginnen met het dealerbedrijf. Vaak begint het NIET bereikbaar zijn voor je prospects door de telefooncomputers. Computers die zeggen dat ze je snel naar de juiste persoon zetten, maar in werkelijkheid duurt het langer, onpersoonlijker en zonder enige toegevoegde waarde. Daarna gaat die dan toch over, om in meer dan 60% van de gevallen niet opgenomen te worden door de juiste persoon, maar door bijvoorbeeld het magazijn die dan de klant vraagt om zelf nog maar terug te bellen. Gechargeerd? Misschien, maar een kleine proef door jezelf in je eigen dealerbedrijf doet al wonderen. Bel maar eens, slechts 10x op verschillende dagen en tijdstippen en kijk als klant, die in de markt is voor een nieuwe auto, en die 1x contact heeft gehad met verkoper X hoe moeilijk het is om diegene SNEL aan de telefoon te krijgen, je moet 100% commercieel contact kunnen hebben, maar is dat wel zo….?
Niet bereikbaar
Bij Nieuweautokopen.nl hebben wij een stelregel dat er geen “out of office’ reply is. Of te wel, ben je als een van de Traders vakantie of een vrije dag, dan geef je de mailbox domweg over aan je collega die voor die dag of periode jouw e-mail doet! Er worden zoveel kansen vergooid doordat prospects de dialoog aan willen gaan met je, per mail om een auto te kopen, en dat jouw antwoord is, dat je er over drie weken bent, en dat je als klant anders wel contact kan opnemen met die of die en dat de mail NIET wordt doorgestuurd! Succesvol? Nee, laat de klant het niet uitzoeken wie die moet contacten, maar zorg zelf dat de klant niet de dupe wordt van jouw vakantie, want uiteindelijk is het die klant die jouw vakantie betaald….