Ronald Dubbelman Brainology
Uiteindelijk draait verkopen om oprechte interesse in de klant
Welkom bij een nieuwe aflevering van onze podcast om de online automotive beter te maken. Deze week hebben we als gast Ronald Dubbelman, voornamelijk bekend van zijn functies bij importeurs. Tegenwoordig is hij personal coach inzake sales. Ronald, wil je vertellen wie je bent en wat je doet?
Menselijk contact
“Ik heb 28 jaar in de automotive gewerkt, met name op importeursniveau. Importeurs hebben zeker toegevoegde waarde. Op dit moment zijn het vooral doorgeefluiken van de productie. Vaak draait het om het pushen van producten, terwijl ik vind dat het juist zou moeten gaan om de pull: het aantrekken van klanten, samen met je dealers. Wanneer je vanuit klantgerichtheid denkt, zijn verkoopaantallen niet langer een doel maar een resultaat. Als het om online leadopvolging gaat, begrijp ik niet waarom de weerstand zo groot is. Het is niets anders dan menselijk contact.”
Vertrouwen
“Online kopen is voor veel mensen nieuw en eng. Het vertrouwen moet groeien van nul naar honderd. Dat proces moet je als verkoper samen met de klant doorlopen. Je moet de acceptatiegraad van de online klant vergroten. Ik noem dat ro-ro: research online en retail offline. Uiteindelijk gaan mensen online een auto samenstellen. Ze kijken naar de prijs, de looks, de functie en de prijs, maar dat wil niet zeggen dat het dé auto voor hen is. Uiteindelijk wil het brein het liefst keuzes. Doe ik het wel of doe ik het niet? Er is altijd een mens of een bedrijf nodig om het klantvertrouwen te vergroten.”
Inzicht
“Tegenwoordig ben ik zelfstandig ondernemer en coach. De echte connectie met de klant krijg je als je zijn intrinsieke motivatie boven water krijgt. Het draait niet om verkooptrucjes. Het draait om oprechte interesse. Met mijn bedrijf geef ik verkopers een nieuwe structuur voor het online en offline verkoopproces. Daarbij leg ik de nadruk op inzicht. Niet ‘dit is het trucje’ maar inzichtelijk maken hoe je als verkoper een bepaalde reactie bij de klant oproept. Zo komt de klant zelf tot het inzicht dat hij een auto bij je wil kopen.”
Ronald, dankjewel voor jouw komst naar de podcast en jouw andere informatie om de online automotive beter te maken. Volgende week een nieuwe aflevering met een nieuwe gast.
Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:
Marktplaats, Activlease, UCC, Calldrip en UnameIT
Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.
ActivLease is expert in elektrisch leasen. Wij werken samen met de beste leasemaatschappijen, banken en dealers om maatwerkoplossingen te bieden aan de mkb’er en zzp’er. Mobiliteit met scherpe leaseprijzen, hoge inkoopkortingen en een grote voorraad leaseauto’s die snel leverbaar zijn.
UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT
Calldrip is een rapid respons tool die de verkoper in staat stelt om direct, snel en effectief met je klanten in contact te komen! Vele importeurs zoals Hyundai, Opel en Toyota gebruiken Calldrip al succesvol.
UCC: Steeds meer collega’s gebruiken Used Car Controller. Taxeren, calculeren, publiceren of auto’s verhandelen met je persoonlijke handelsplatform? Met 1 abonnement geeft Used Car Controller je controle over alle kritische gebruikte auto processen. Zo maakt Used Car Controller je tot de beste in je vak!