Showrooming is dat nu een kans of een bedreiging voor een dealer?
2 oktober 2015, PaulMobiel internet en dus showrooming is er al, hoe ga je daar als dealer mee om?
Onlangs heb ik in mijn presentaties het onderwerp “showrooming” aangestipt. Zowel in de #DCDW als bij een aantal dealerevents. Wat is nu showrooming? De definitie is als volgt: The practice of browsing goods at a store, then buying them online, typically with a mobile device. Als je kijkt bij bijvoorbeeld de Mediamarkt zie je het al daadwerkelijk gebeuren, daar ruiken, voelen en proeven en dan online kijken of het ergens anders beter of goedkoper kan. Amazon.com heeft daarvoor ook een app bedacht, zie ook de benaming: Screw local business. Aangezien de westerse mens minimaal 150x op zijn smartphone kijkt per dag, is dit het apparaat wat je wilt bereiken als marketeer!
Echter biedt de smartphone ook genoeg kansen om als dealer het ‘nieuwe’ internet om te zetten in kansen voor jouw dealerbedrijf! Ten eerste, is het primair dat je dealerwebsite een responsive website is die zich aanpast aan alle schermen en devices. Google geeft ook betere posities aan dealers die dit doen, en minder (dus lagere) posities aan dealerwebsites die niet responsive zijn. Daarnaast zijn er verschillende mogelijkheden om deze zogenaamde bedreiging om te zetten in een kans. Namelijk: Geo-Fencing, Geo-conquesting en Geo-retargeting!
Geo-Fencing voor het dealerbedrijf
Zie het als een digitaal hek om je dealerbedrijf. Iedere smartphone heeft een GPS geïnstalleerd, dus de positie is redelijkerwijs goed na te gaan. Je stelt een bepaald gebied in op basis van postcode of afstand ten opzichte van je dealerschap en maakt daarna advertenties, die gebruikers van bijvoorbeeld een app uw boodschap laat zien. Bij de app “flitsmeister” zie je dit bijvoorbeeld goed, als je in de buurt komt van een Subway(broodjeszaak). Als dealer zou je dus een advertentie van jouw USP’s willen laten zien, aan alle personen binnen een bepaalde straal, die de mobiele website van Marktplaats gebruiken, of hebben gebruikt, en daar zoeken op gebruikte auto’s.(In de VS kan dit ook al met bijvoorbeeld SMS, maar hoe dit in zijn werk gaat, i.c.m. privacy is mij nog onduidelijk).
Geo-Conquesting voor het dealerbedrijf
Dit gaat een stapje verder dan marketing. Het speelt zich voornamelijk af op de Social Media kanalen zoals Twitter en Facebook, waarop je als dealer een bepaalde, vooral actiematige, advertentie laat zien aan mensen die in de fysieke nabijheid zitten van je dealerbedrijf. Je zou bijvoorbeeld kunnen targetten met after-sales acties gericht aan die mensen die bij een concurrend dealerbedrijf in de buurt zitten. Dus ik breng mijn auto naar bijvoorbeeld een fastfitter en zit daar te wachten op de auto. In de tussentijd, net als veel mensen, gebruik ik op mijn smartphone de app van Facebook en zie dan in mijn tijdlijn een advertentie van dealer Y met een actie op aftersales. Vergezocht? De meest winstgevende dealers in Amerika hebben hiermee veel succes!
Geo-retargeting
Nadat wij bezoekers hebben ontvangen op onze responsive website die niet direct resulteren in een lead of aanvraag, dan kunnen wij deze bezoekers retargetten. Net als op de desktop, werkt dit hetzelfde als op andere kanalen. Vaak ook met hetzelfde succes. Alleen nu krijgen de bezoekers alleen maar jouw advertenties te zien als ze fysiek in de buurt zijn. Zitten ze dus in het buitenland en gebruiken ze bijvoorbeeld Facebook, dan doet de systematiek niets.
Wat kun je dus doen als dealer?
Veel, maar het is ook nog een veld van veel proberen wat wel en wat niet werkt. Het begint uiteraard met een goede, responsive, dealerwebsite. Zonder dat, ben je vrijwel kansloos. Speciale landingspagina’s die wel geoptimaliseerd zijn voor mobiel, werken wel, maar zijn slechts een pleister op de wond voor dit moment. De online wereld geeft de dealer zoveel mogelijkheden. Echter je marketingafdeling en je eigen website vergen wel meer geld en energie. Een dealerwebsite maken voor 5000Euro en daarmee denken de oorlog te winnen, gaat niet werken. Echter voor diegene die wel kansen zien, daarvoor liggen ongelofelijke kansen!
Over Paul de Vries
Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl