Social Media in de automotive: Het zijn net TV kanalen!

17 november 2016, Paul

Zijn mijn klanten wel te vinden op Social Media?

Flat-Social-Media-Icons.png

Als je spreekt met dealers en marketeers uit de autobranche, dan hoor je ze vaak zeggen dat men social media lastig vindt. Ik weet niet of lastig het juiste woord is, social media vragen in elk geval om een andere benadering dan de traditionele media. Door de komst van de verschillende platformen past een ‘one size fits all-mentaliteit’ niet meer en zul je keuzes moeten maken. Veel dealers denken -vaak onterecht- dat klanten niet op hun aanwezigheid op social media zitten te wachten. Waarom ze dat denken? Omdat ze er zelf niets in zien. En dus benutten ze het platform niet voor hun bedrijf.

Zie social media als een doorontwikkeling van het slechts 20 jaar oude internet. We begonnen met web 1.0 en nu hebben we web 2.0. In mijn beleving ontwikkelt het internet zich in verschillende platformen. Waar wij ‘vroeger’ adverteerde met ons www-adres, doen we dit nu door te melden dat we op Facebook aanwezig zijn. De digitale wereld verandert. Het klassieke internet – met Google als afstandsbediening – biedt meerdere platformen of kanalen waarover klanten hun aandacht verdelen.

ROI
Moet je nu wel of niet aanwezig zijn op social media? Je moet je in elk geval realiseren dat er geen ROI te berekenen is op veel social media kanalen. Een campagne op bijvoorbeeld Instagram heeft attentiewaarde, brandingwaarde, maar bijna geen leadwaarde. Instagram heeft alleen in de bio een URL en is daardoor bijna niet te meten. Toch kan het waardevol zijn om aanwezig te zijn op Instagram. Er is attentiewaarde, er is bezoek en er is engagement. En dus te vergelijken met de advertentie in de zaterdagkrant van vroeger, die kon je ook niet meten…. Dus als je dealer bent en je marketeer wil campagnes doen op social media, vraag dan niet direct om een ROI, maar om de attentiewaarde.

Social media als tv-kanalen

Als je het anders bekijkt, dan zie je dat verschillende social media-platformen van elkaar verschillen zoals tv-kanalen dat ook doen. Nederland 1 is anders dan RTL en anders dan Veronica. Als je een commercial uitzendt op NET5 tijdens een voetbalwedstrijd, dan weet je dat je op dat moment geen op mannen gerichte commercial moet laten zien, aangezien de meeste kijkers op die zender vrouwen zullen zijn. Zo werkt het bij social media ook. Facebook zou je kunnen zien als het alles verslindende RTL4 met het meeste bereik en de beste tv-shows. Instagram als SBS6 en Snapchat is het Veronica van de social media. LinkedIn is uiteraard RLTZ.

Door die differentiatie begrijp je ongetwijfeld dat elk social media-platform een andere benadering verlangt en dat niet elke boodschap simpelweg gekopieerd en gedumpt kan worden in de hoop dat die boodschap overal werkt.

Neem Toyota als voorbeeld. Verkoop je de Aygo alleen maar aan ouderen, maar wil je je met een private lease-voorstel richten op de jonge klant die net zijn rijbewijs heeft gehaald, dan zul je op Snapchat een bereik moeten creëren. Daar zit de doelgroep die je zoekt. En niet op tv. Want de jeugd(wij allemaal) kijkt Netflix. En als ze dan toch een keer tv kijken, zullen ze, zodra de commercials komen, de afstandsbediening of de smartphone pakken om ‘bij’ te blijven. De commercial loopt wel, de attentie van de beoogde doelgroep is er alleen niet.

Social media versus TV

Social media en het internet verhouden zich tot elkaar als radio en tv toen de televisie de dominante factor werd. Online biedt verschillende kanalen waaruit je kunt kiezen, maar waar de ROI niet altijd direct te berekenen is.

Social media is bij uitstek geschikt om te ‘verkopen’ mits je je best doet om te snappen op welk kanaal je uitzendt. Dezelfde boodschap overal terug laten komen, werkt in elk geval niet, dat moet duidelijk zijn. Kijk naar de doelgroep, kies het kanaal en pas de boodschap aan. Zo ging het vroeger, zo gaat het nu ook op social media.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats), nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens Founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is Paul een veel gevraagd spreker bij dealers en importeurs op het gebied van de online automotive.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl

Podcast Paul