Staying ahead in digital Automotive
26 maart 2018, PaulBreakfast event at the Venetian Hotel in Las Vegas
Ons Ebay-event in Las Vegas met als titel: ‘Staying ahead in Digital Automotive’ hebben we inmiddels achter de rug. De bedoeling van de bijeenkomst was simpel: wij willen dealers en autobedrijven beter maken in de online automotive. Beter in marketing, beter qua mindset en beter in leadopvolging. Daarnaast was het ons doel om dealers uit verschillende landen en van verschillende merken met elkaar te verbinden. We zijn maanden bezig geweest met de voorbereidingen en het resultaat was er naar. Doelstelling geslaagd en een tevreden publiek. Dat was overigens niet vanzelfsprekend, er wordt namelijk veel georganiseerd en je moet je programma zo aantrekkelijk maken dat de bezoekers naar jouw bijeenkomst komen.
Onze grootste concurrent in Las Vegas organiseerde een nacht eerder iets en dat pakte iets minder goed uit. Wij hadden in elk geval volle bak. Een huis vol met dealers uit onder meer Italië, Duitsland, Denemarken, Engeland, Canada, Australië, zelfs Zuid Afrika en natuurlijk ook uit Nederland. Alle gasten hadden de moeite genomen om zich om 08.00 uur voor onze sessie te melden. En dat viel velen gezien het tijdsverschil niet mee. Ze kwamen overigens niet voor niets. We hadden naast een smakelijk ontbijt gebaseerd op de smaken en gewoontes in de verschillende landen, ook een paar uitstekende presentaties. Brian Pasch sprak onder meer over het attributiemodel, Brian Miller over ‘veranderen, niet alleen om het veranderen, maar om te overleven’ en ook ik heb mijn visie gedeeld.
Inspect what you expect
Mijn presentatie ging over leadopvolging in 2018. Hoe doe je dat? Hoe ga je met leads om? Nog steeds in je e-mailbox en dan maar bijhouden met wie je nog contact moet opnemen door middel van vlaggetjes? Of hopelijk toch met een CRM-, DMS of Internet Lead Management Systeem? Het gaat er uiteindelijk om dat je een proces hebt om met deze leads om te gaan. Het hebben van een systeem is geen garantie voor meer verkopen vanuit deze leads. Zeker niet als je niet inspecteert wat de te verwachten resultaten zijn. Met hoeveel potentiële klanten van de 100 leads moeten je verkopers praten? Inspecteer je of ze antwoorden geven op de vragen? Inspecteer je hoeveel afspraken ze maken, en uiteindelijk hoeveel sales ze doen? Dat laatste meestal wel, maar het zegt niets als je wilt verbeteren en de andere metrics niet meeneemt. Inspecteer dus wat je verwacht aan resultaten op deze verschillende deelconversies.
Leadopvolging in 2018
Maar er is meer. In 2018 heb je ook een ander soort leads die binnenkomen. Dat zijn de leads die zich via Facebook, Instagram of Linkedin melden. Leads die niet voorzien zijn van voornaam, achternaam, postcode, adres, e-mail en telefoonnummer. Deze leads kom je ook steeds minder in je LMS tegen, zij zullen meer in hun ecosysteem blijven. Dat betekent dat bijvoorbeeld een Instagramlead beantwoord wil worden binnen Instagram en niet via een e-mailtje. Hoe doe je dat? Je voicemail- en of e-mailtemplates werken dan zeker niet. Daarnaast verwacht de Instagramlead een andere benadering dan de zakelijke Linkedinlead. Dit betekent ook dat er op dit moment nog geen LMS is dat dit soort leads op een generieke wijze kan benaderen.
Brian Miller
Mijn collega van eBay Motors had het vooral over de wil om te veranderen om te kunnen overleven met leuke en pakkende voorbeelden. Zijn tips gingen ook over de praktijk in dealerland en de manier waarop de klant van nu zoekt! Dat doet hij namelijk online en mobiel! En als je weet dat er meer dan 150 verschillende beeldschermformaten zijn, dan weet je ook dat je website echt top moet zijn. De grootste fout die wordt gemaakt is dat foto’s onnodig druk worden gemaakt door banners met informatie. Oftewel alles vraagt om aandacht waardoor niets meer aandacht krijgt. Daarnaast moeten de omschrijvingen bij de auto’s er op gericht zijn om de auto te verkopen en niet het dealerbedrijf.
Michael Cirrilo
Michael was de volgende dag aanwezig op de eBay Motors stand om een live podcast te doen met onze Canadese, Duitse en Amerikaanse collega’s over de huidige stand van zaken in de online automotive!
24 en 25 april
Brian Pasch had het over het attributiemodel in marketing. Hoe bereken je deze en op welke wijze moet je de waarde (of het ontbreken daarvan) zien van autoportalen. Hebben we ons niet teveel laten leiden door wat Google en Facebook ons willen laten geloven? Wil je daarover meer weten? Meld je dan aan voor de #DCDW op 24 april en 2dehands Live in Brussel. Meer informatie vind je hier!
Over Paul de Vries
Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.