Strijd tussen Cars.com en CarGurus.com toont belang van SEO aan (en de slechte kant van een Google-update)
14 juni 2019, PaulWanneer een update van Google één van je grootste rivalen neerhaalt, dan moet je zelf op het gas trappen.
Voor Cars.com, de populaire automotive-marktplaats, was de Google-update van maart 2019 goed: het bedrijf zag sindsdien een toename van 49% in zoekzichtbaarheid. SEO Director David Greene van Cars.com gelooft dat veel van het succes te maken heeft met hun SEO-strategie en site-updates. Maar er was nog een andere factor in het spel. Terwijl Cars.com een boost zag na de update, zag één van zijn grootste rivalen, CarGurus.com, het tegenovergestelde gebeuren.
CarsGurus.com heeft na de update van maart honderdduizenden nummer één plaatsingen in Google verloren. Ongeveer 30% van hun zoekwoorden daalde in Google en een onderzoek liet zien dat hun zichtbaarheid in Google terugviel naar het niveau van december 2017.
CarGurus.com weigerde commentaar te geven, maar Greene is van mening dat de slechte prestaties van CarGurus.com juist Cars.com in de kaart hebben gespeeld om meer verkeer te realiseren.
SEO onder de loep
De financiële resultaten voor Cars.com waren niet zo rooskleurig in het eerste kwartaal. De omzet van het bedrijf daalde met bijna zes miljoen dollar en het kwam dichtbij een nettoverlies van negen miljoen dollar voor dezelfde periode. Toch viel één regel in het financiële verslag op: ‘Het SEO-verkeer groeide jaar op jaar met 49%, wat zorgt voor recordaantallen verkeer en leads’. Volgens Greene resulteerde de toename van de zichtbaarheid in een directe toename van de zichtbaarheid van advertenties en gekwalificeerde leads voor hun dealerpartners. Er was een duidelijk groei in conversies en leads dankzij die forse toename van het zoekverkeer.
“In het eerste kwartaal stegen onze leads met 15%,” zegt Alex Vetter, CEO van Cars.com, in het jaarverslag. “Daarbij is het goed om te weten dat de grootste stijging in het marktaandeel van SEO plaatsvond net aan het einde van het eerste kwartaal en blijft groeien in het tweede kwartaal,” voegt hij eraan toe.
Het bedrijf toonde in hun verslag ook een afbeelding waarin duidelijk de invloed van de Google-update zichtbaar was. Waar CarGurus daalde, steeg Cars.com. Opmerkelijk: de andere concurrenten bleven relatief vlak.
Wat is er gebeurd met CarGurus.com?
We hebben CarGurus.com om een reactie gevraagd, maar kregen nul op het rekest. Wat we wel zagen was een forse toename van linkbuildingactiviteiten sinds december 2017. Kort daarna begon CarGurus.com’s sterk te stijgen op de Google-ranglijst. Het was pas in de kernupdate van Google in maart 2019 dat die toename tot een halt kwam. Het was bijna alsof Google besloot om de links die ze opbouwden vanaf december 2017 volledig te negeren.
Volgens een uitgelekte interne presentatie van Cars.com gelooft het bedrijf dat Google enorme ‘blackhat-linktactieken’ van CarGurus.com heeft ontdekt. In dezelfde presentatie werd beweerd dat 66% van die links uit India kwam en als lage kwaliteit werd beschouwd. De presentatie suggereert ook dat CarGurus.com cloaking-technieken gebruikt en deze probeert door te geven als dynamische weergave. Cloaking is in strijd met de webmasterrichtlijnen van Google, wat niet geldt voor dynamische weergave. Dit is naar verluidt gedaan om inhoud te verbergen, advertenties te verwijderen uit de weergave van Google, meer zoekwoorden te injecteren en het crawlbudget te manipuleren. De presentatie zei dat ‘deze tactieken niet noodzakelijkerwijs kwalijk zijn, maar wel als ontoelaatbaar en manipulatief worden gezien’.
Het is dus niet duidelijk of de site is getroffen door de Google-update van maart 2019 of dat het resultaat kwam van een rond diezelfde tijd uitgevoerde handmatige actie van Google.
De daling lijkt veroorzaakt door de Penguin-update, die sites bestraft voor spamachtige linkpraktijken. Maar we weten ook dat Penguin continu wordt uitgevoerd, zonder dat een update nodig is. Dus had een eerder daling zichtbaar moeten zijn. Hoewel de timing in lijn was met de Google-update van maart 2019, zie ik niet dat veel sites specifiek vanwege linkdoeleinden werden getroffen in die periode.
In zijn eigen financiële verslaggeving zei CarGurus.com CEO Langley Steinert niet veel over hun plek op de ranglijsten, wel meldt hij dat Google niet zaligmakend is voor het succes van het bedrijf.
Steinert vervolgt: “Ik krijg voor de voeten geworpen dat ik buitensporig veel aandacht zou besteden aan organische groei in Google. Onze enige reactie hierop is dat ik in die 12 jaar dat ik bij dit bedrijf ben betrokken, altijd al ups en downs en verschillende Google-algoritmeveranderingen heb meegemaakt. Op de lange termijn moeten wij het gewoon hebben van een goed product. Wij besteden niet veel tijd aan hoe we onze site moeten optimaliseren voor een bepaalde zoekmachine. Ik durf zelfs te beweren dat het zeker zo’n vijf jaar geleden is geweest dat een update van Google een groot effect op ons bedrijf heeft gehad. Op dit moment investeren we vooral in het merk. Investeringen in organisch verkeer van een specifieke zoekmachine, maakt geen groot deel uit van onze strategie. Wij zijn niet afhankelijk van een enkele bron voor traffic.”
De koers van CarGurus.com stond recent op meer dan 40 dollar per aandeel, inmiddels is ie gezakt naar 36 dollar. In onderzoeken is ook te zien dat het bedrijf zijn betaalde zoekuitgaven heeft verhoogd naarmate deze meer in de organische zoekfunctie van Google vielen.
Wat we hier uit leren is…….
Het lijkt erop dat CarGurus.com een draai om de oren kreeg in de Google-ranglijst. Het lijkt er ook op dat Cars.com juist profiteerde na de update in maart 2019. Greene zegt dat de strategie van Cars.com hetzelfde zal blijven. Hij houdt zich momenteel bezig met meer dan 100 SEO-projecten, die er op gericht zijn om goeie content voor zijn site te creëren. Ook gaat er veel aandacht uit naar het verbeteren van de prestaties van de site.
Conclusie is dat Google-verkeer kan komen en kan gaan. Ben je succesvol bij Google, dan kan het je bedrijf veel opleveren, zoals een daling in de ratings flink pijn kan doen. Je kunt dit proberen op te vangen door er altijd voor te zorgen dat je je SEO uitvoert volgens de regels en binnen de Google-richtlijnen. Ook niet onbelangrijk: probeer de algoritmes niet te manipuleren. En, zoals bij veel algoritmen, er kunnen signalen zijn dat alles goed gaat en staat, maar zelfs als je alles goed doet, moet je er voor zorgen dat je een back-upplan hebt en je het verkeer diversifieert.
Over Paul
Paul de Vries heeft een enorme staat van dienst in de automotive. Hij ging van eigenaar van een dealerbedrijf via het online verkoopplatform Nieuweautokopen.nl naar Marktplaats (eBay) waar Paul inmiddels Key Automotive Spokesperson is. Daarnaast is hij oprichter en eigenaar van #DCDW, een platform voor dealers en autobedrijven die meer auto’s online willen verkopen. Paul presenteert wekelijks de #DCDW Podcast en onder de noemer #DCDW Academy verzorgt hij trainingen en cursussen op het gebied van sales en online automotive voor verkopers, verkoopleiders en directie. Paul is een veelgevraagd spreker op seminars en congressen, hij blogt veel en zijn populairste blogs zijn samengebracht in twee boeken: Lead the Way op de digitale snelweg en Follow up: meer succes als digitaal autobedrijf. Meer informatie over Paul, zijn boeken en zijn services vindt u op: DCDW.nl.