Tieme spreekt zich uit; Importeurs en Nieuweautokopen.nl

Tieme zegt:

Inmiddels ben ik sinds 2009 werkzaam voor Nieuweautokopen.nl en nog steeds word ik elke dag verrast.

Het is een feit dat de Nederlandse importeur er alles aan doen om zichzelf aan het werk te houden. Een importeur stelt een contract op met een dealer waarin word vermeld dat de dealer een bepaald merk mag verkopen!? Nee sorry waar in staat vermeld dat hij uitverkoren is om in een bepaald rayon een bepaald merk te verkopen. Zo moet ik het zeggen!

Nu verkopen wij bij Nieuweautokopen.nl elk merk wat er in Nederland te verkrijgen is en hebben wij te maken met het rayon internet. Ik zit te denken hoe groot is dat rayon dan wel niet! Laten we het uitdrukken in bezoekers op ons platform ontvangen wij plus 20 000bezoekers per week.

Als ik dan importeur zou zijn wilde ik toch wel heel graag met zo’n club in gesprek komen. Nou af en toe gebeurd en maar heel vaak niet!!!!!!! Bijvoorbeeld van de week met een niet nader genoemd Japans merk.

Een klant zonder garage en/ of dealer toont interesse in een Japans merk. De dealer bij hem in de buurt doet een inruil voorstel en maakt een mooie offerte. Reserveert gelijk even laatst beschikbare auto voor de klant. Ik denk dan best netjes. Die avond vraagt de klant via Nieuweautokopen.nl een offerte aan. Na het gesprek met 1 van onze traders de volgende ochtend doen wij het voorstel. 1000 euro verschil te opzichte van de dealer. Mooi voorstel als zeg ik het zelf. Klant gaat netjes naar de dealer om te vertellen dat hij met onze offerte doorgaat en graag de reservering van de auto wil over doen naar onze leverende dealer. Tot dusver een best goedlopend verhaal.

Maar wij hebben een voor geschiedenis met dat Japans merk……….. want de afgelopen jaren zijn onder druk van de importeur diverse dealers afgehaakt met leveren. Dit doen ze doormiddel van het moeilijk uitkeren van bonussen, het sturen van de wijkzuster om te zeggen dat ze niet mogen leveren aan Nieuweautokopen.nl. Dingen die voorkomen maar nooit per mail worden gestuurd. Maar het zou de NMA niet misstaan hier een onderzoek naar te doen.

Maar goed even terug naar het belangrijkste in deze de klant. Omdat onze dealer al onder een verscherpt toezicht is van de importeur. Geeft onze dealer aan dit een lastig verhaal te vinden. Wat ik ook wel snap! Maar goed met een beetje lichte druk vanuit ons gaat hij aan de slag met het verhaal. Maar je raadt het al de auto is niet meer over te nemen voor hem. Jammer, natuurlijk gewoon uit te leggen dat er een andere klant ons voor is geweest.

Het belangrijkste in deze de klant wil nog steeds graag de auto hebben en wil de bestelling dan ook gewoon doorzetten. Voor ons nu de uitdaging de auto te bestellen, wat ook wel gelukt is bij een Nederlandse dealer, wij zijn dus een grote klant voor dat Japans merk.

De lezer zal denken waar zeur je over! Eind goed al goed, klopt en de echte wereld is af en toe niet eerlijk. Maar ergens zit er natuurlijk een luchtje aan dat de je als consument niet buiten het dealer netwerk om geen niet nader genoemd Japans merk kan kopen.

Lees ook

22 augustus 2024

Waarom zijn grotere dealerholdings altijd onderbemand?

15 augustus 2024

De eerste orders via onze virtuele assistent Alice

8 augustus 2024

Holiday vibes

25 juli 2024

Help, ik heb geen nieuwe leads meer…