10 redenen waarom sommige dealers beter zijn in het opvolgen van leads dan andere dealers!

24 januari 2017, Paul

Leer van de betere dealers!

zwarte-band

Een judoka met een zwarte band zal nooit iets leren van een judoka met een witte band. Daarom is het belangrijk om te kijken waarom sommige dealers beter zijn in het opvolgen van online leads dan anderen. Tien tips voor een betere conversie in online leads!

Nummer 1 – Reageer snel

Snelheid is belangrijk! Binnen 15 minuten reageren tussen 09:00-21:00 uur op werkdagen en op zaterdag tot 18:00 uur is normaal bij deze succesvolle dealerbedrijven. Lukt het je niet? Regel het proces zodat het wel haalbaar is. Als zij het kunnen, kan jij het ook.

Nummer 2 – Personaliseer je boodschap!

Snelheid is belangrijk, maar zorg wel dat je voorbereid bent. In die eerste 15 minuten heb je tijd genoeg om de lead te ‘lezen’. Weet waar de lead vandaan komt, weet of je de informatie kunt geven die de klant zoekt, en neem de tijd om te checken of je de klant al kent. Een ‘one size fits all-methode’ past niet bij de succesvolle dealer.

Nummer 3 – Adverteer waar de eyeballs zijn!

De best presterende dealers zijn stabiel in de conversie. Zij adverteren op 3rd party websites zoals Marktplaats om méér leads te krijgen. Zij adverteren er ook omdat advertenties op dit soort portals vertrouwen wekt bij hun klanten. Zij zoeken de klanten -de eyeballs- op.

Nummer 4 – Bied alternatieven aan!

Als we één ding hebben geleerd bij Nieuweautokopen.nl, is dat nog geen 30% van onze kopers de auto kocht die ze in eerste instantie voor ogen hadden. Oftewel, biedt actief alternatieven aan zodat uw klant bij u kan kiezen. Heeft hij geen keuze, dan bestaat de kans dat hij afhaakt en vertrekt naar een ander omdat daar wel een alternatief is te vinden.

Nummer 5 – Transparant zijn!

Eén van onze USP’s is: ‘Transparant in kortingen’. De klant van nu wil transparantie, laat zien wat uw proces inhoudt voor uw klant en wat hij van u mag verwachten. En ook als het om geld gaat, is transparantie een must.

Nummer 6 – Wees up to date

Eén van de meest gestelde vragen is of de auto nog beschikbaar is. Oftewel, de consument vertrouwt niet altijd de data. Blijkbaar greep hij – nee, dat was vast niet bij u- eerder mis. Wees dus realtime up-to-date met uw beschikbaarheid en met uw prijzen.

Nummer 7 – Gebruik data voor om de prijs te bepalen

De meest succesvolle dealers gebruiken systemen zoals Indicata om direct de juiste prijs te bepalen voor hun auto’s. Zij garanderen daarmee een zo kort mogelijke doorlooptijd van hun voorraad, ook als het om low demand auto gaat. Nog een mooie bijkomstigheid: de leads zijn dan vrijwel altijd van een betere kwaliteit.

Nummer 8 – Gebruik verschillende communicatiemiddelen

Bij succesvolle dealers is in het tijdperk van de smartphone het gebruik van Whatsapp, Facebook Messenger en SMS belangrijk bij het opvolgen van leads. Zij communiceren via verschillende kanalen, met verschillende boodschappen met de klant.

Nummer 9 – Proces

Alle succesvolle dealers hebben een proces voor het opvolgen van leads. Toeval bestaat er niet en men onderneemt verschillende pogingen om met zoveel mogelijk mensen in contact te komen. Succesvolle dealers snappen ook dat een autoverkoper die de afgelopen 20 jaar nooit aan zijn telefoonkwaliteiten heeft gewerkt, training nodig heeft om beter te worden. Een BDC- of KCC-medewerker wordt immers ook getraind in het opvolgen van online leads. En waarom zou je de laatste stap in de funnel, de verkoper zelf, niet bijscholen en volgens een proces laten werken?

Nummer 10 – Why buy from me?

Waarom zou ik bij u een auto moeten kopen? Dat is de gouden vraag. Als die vraag onbeantwoord blijft, dan is het aan toeval, geluk en de beste prijs te danken dat er auto’s worden verkocht. Kijk nu eens naar de zeven regels van Jumbo en creëer daarna uw eigen ‘Why buy from me’. En probeer te voorkomen dat u verzandt in de obligate regels als ‘Beste service’.

Voor iedereen?

Niet elke regel gaat op voor elk autobedrijf, maar wat heeft u nodig om beter te worden? We weten allemaal dat online steeds belangrijker wordt. Helaas zijn er nog steeds bedrijven die niets met dat kanaal hebben en er te weinig mee doen. Dat is jammer, want achterom kijken hoe het vroeger was, helpt niet om morgen geld te verdienen. Kijk dus naar de succesvolle dealers en leer van hen.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Podcast Paul