Tot hoe laat moet je online leads opvolgen?

Het opvolgen van leads is een onderwerp dat veel discussies oplevert bij dealer- en autobedrijven in het land. Bijvoorbeeld werktijden leiden tot boeiende discussies. Tot hoe laat mag je online leads opvolgen? Het antwoord is erg simpel, tot 21.00 uur van maandag tot vrijdag, tot 17.00 uur op zaterdag en op zondag nog even niet. Alle data die wij bij #DCDW hebben, maar ook de data van bijvoorbeeld UnameIT met LEF, vertellen hetzelfde verhaal.

Calldrip data

Potentiële klanten vinden de interne discussie totaal niet relevant, zij zijn in de markt en willen graag zo snel mogelijk geholpen worden. En ja, tot 21.00 uur is tegenwoordig normaal! Bij Calldrip zien wij, gemeten over de hele dag, dat je in meer dan 70% van de gevallen een telefonisch gesprek hebt als je binnen twee minuten na de aanvraag belt. Je kunt dan het gesprek opstarten dat moet leiden tot een afspraak en uiteindelijk tot een sale. Het maakt daarbij niet uit of je om 10.00 uur belt of om 20.15 uur. Data liegt niet.

Mensen die in de markt zijn en een formulier invullen, willen graag geholpen worden. Hoe sneller je reageert, des te groter is de kans op de sale. Nog een voordeel om snel te reageren: je concurrent krijgt geen kans. Als jij niet reageert, zoekt de klant verder en komt hij wellicht bij jouw concurrent uit.

Tot hoe laat moet je online leads opvolgen

In de data van Calldrip zien wij heel duidelijk dat snel bellen loont. Bel je snel, ook ’s avonds, dan krijg je een gesprek. Door de data van Calldrip te vergelijken met de data van UnameIT hebben wij toegang tot honderdduizenden records. Wij kunnen zien of er gesprekken zijn geweest en of die gesprekken hebben geleid tot een afspraak en uiteindelijk tot die sale. Zoals gezegd: onze gegevens liegen niet, en is het dus niet nodig om een discussie te voeren. Je doet meer zaken als je tot 21.00 uur opvolgt!

Zoals gezegd: onze gegevens liegen niet, en is het dus niet nodig om een discussie te voeren. Je doet meer zaken als je tot 21.00 uur opvolgt!

Avondleads

De leads die ‘s avonds binnenkomen, resulteren in een conversie naar een sale in 16.51% van de gevallen. Overdag ligt dit op 14,14%. Dus in de avond bellen, leidt tot een 14,51% hogere conversie (gerekend vanaf 16,51%). Die hogere conversie is logisch. Klanten die ‘s avonds de tijd nemen om een formulier in te vullen en de telefoon oppakken, maken domweg meer tijd voor je vrij. Dat zien we bij Calldrip ook terug in de gemiddelde duur van de gesprekken ‘s avonds. Men heeft meer tijd!

Tot hoe laat moet je online leads opvolgen

Als je dan eigenwijs wilt zijn, en je zegt dat jouw klanten niet zitten te wachten op een avondgesprek en ze toch wel kopen, dan heb je gelijk. Leads die in de avond binnenkomen en die de volgende dag worden opgepakt, hebben een conversie van 13,28%. Een daling van ruim 19,56% ten opzichte van het potentieel. Geen enkele ondernemer die daar op wil rekenen.

Leads die in de avond binnenkomen en die de volgende dag worden opgepakt, hebben een conversie van 13,28%. Een daling van ruim 19,56% ten opzichte van het potentieel.

Wat kun je dan doen?

In LEF kun je heel makkelijk een juiste en goede flow maken voor de leadopvolging in de avond, zeker als je LEF koppelt aan Calldrip. Kies je verkopers die ook in de avond bereikbaar willen zijn en verkoop dus een kleine 20% meer uit de leads dan dat je nu doet.

Zeg je: “Leuk, maar mijn verkopers hebben recht op hun vrije avond”, dan is dat ook prima! Maar weet dat Carmen Automotive BDC met LEF en Calldrip een prima escalatie heeft. Carmen kan namens het autobedrijf de leads in de avond direct oppakken, afspraken maken en daarmee het potentieel dat er zit, naar boven halen. Waar wacht je nog op?

Over Paul de Vries

Paul de Vries is oprichter van onder andere Nieuweautokopen.nl en #DCDW, het bedrijf waarmee hij dealers en autobedrijven traint in effectieve leadopvolging. Tevens is hij key-automotive spokesperson en trotse ambassadeur van Marktplaats.nl en 2dehands.be. Met meer dan twintig jaar ervaring is Paul een autoriteit op zijn vakgebied met een onvoorstelbare hoeveelheid kennis. Kennis die hij graag deelt door middel van blogs, artikelen, podcasts, presentaties, trainingen en video’s. Honderden, misschien wel duizenden verkopers zijn door Paul getraind en profiteren daar dagelijks van. The Next Step is na Lead the Way en Follow Up het derde boek van Paul de Vries waarin alle aspecten van online automotive, zoals marketing, online leads en telefonische leadopvolging, centraal staan.

Lees ook

22 augustus 2024

Waarom zijn grotere dealerholdings altijd onderbemand?

15 augustus 2024

De eerste orders via onze virtuele assistent Alice

8 augustus 2024

Holiday vibes

25 juli 2024

Help, ik heb geen nieuwe leads meer…