Trump, de nieuwe Tesla-verkoper!

Ik wist niet wat ik zag deze week… Trump en Musk, gebroederlijk naast elkaar in een Tesla bij het Witte Huis. Trump, een EV-hater eerste klas, die voor de bühne een Tesla koopt van zijn nieuwe beste vriend Musk. En uiteraard kon Trump het niet laten om zijn beklag te doen: de dalende Tesla-verkopen, demonstraties bij de showrooms van het merk en de kelderende beurskoers – het is allemaal ‘oneerlijk’ voor zijn vriend Elon.

Artikelcontent

Geen Tesla fan

Ik ben nooit een groot Tesla-fan geweest (lees hier mijn artikel uit 2016), maar zakenman Musk mag je natuurlijk nooit onderschatten. Er wordt vaak terecht gezegd dat je business en politiek gescheiden moet houden. Zeker in een sterk gepolariseerd land als de VS, waar 50% van de bevolking zich direct tegen je keert zodra je je ware aard laat zien.

Maar wat er nu gebeurt met Musk en Tesla is ongekend. Geen enkel merk ter wereld werd zo op handen gedragen door iedereen die een duurzame en eerlijke wereld nastreeft. En toch is Tesla nu voor velen onbedoeld een politiek statement geworden – een ‘fuck you’ – en dat komt door de baas zelf. Dat Trump in de rol van autoverkoper moet kruipen om de Tesla-koers op te krikken, zegt alles. Werken voor Trump kost Musk duidelijk een hoop: geld, vermogen, aanzien, en marktaandeel…

Artikelcontent

Onderschat Musk ook nooit….

Musk is niet voor niets zo succesvol geworden, dus hij zal ongetwijfeld een plan hebben om de regels naar zijn hand te zetten, nu hij als co-president van Amerika aan de knoppen draait. Zelfrijdende Tesla’s zullen waarschijnlijk meer ruimte en minder restricties krijgen, en NASA zal vermoedelijk extra miljarden in zijn raketten pompen. Maar Tesla zelf? Dat heeft zijn glans verloren.

De beurskoers, ooit 83 keer de winst (!) vergeleken met bijvoorbeeld Volkswagen (vier keer de winst), stond al absurd hoog. Een correctie was dus onvermijdelijk, maar de echte klap moet nog komen. Steeds meer bedrijven zullen Tesla schrappen uit hun wagenpark, de verkopen zullen verder kelderen en onder druk van die dalende aantallen moet Tesla mogelijk de nieuwprijzen laten zakken. En we weten allemaal wat dat betekent voor restwaardes en het remarketingkanaal.

Leasemaatschappijen

Leasemaatschappijen zullen een toeslag rekenen, simpelweg omdat Tesla als merk minder betrouwbaar wordt. En daarmee wordt de neerwaartse spiraal alleen maar sterker. Tesla is een schoolvoorbeeld van hoe macht kan leiden tot misbruik van diezelfde macht. We leven in een fascinerende, maar ook gevaarlijke tijd. Zeker nu de machtigste man ter wereld ook opeens autoverkoper gaat spelen.

Lees ook

22 augustus 2024

Waarom zijn grotere dealerholdings altijd onderbemand?

15 augustus 2024

De eerste orders via onze virtuele assistent Alice

8 augustus 2024

Holiday vibes

25 juli 2024

Help, ik heb geen nieuwe leads meer…