Waar kan ik mijn nieuwe auto het beste kopen? ZMOT deel 4
18 augustus 2016, PaulWaar dien ik mijn nieuwe auto te kopen?
Waar ga ik mijn nieuwe auto kopen?
Een nieuwe auto kopen is voor de meeste mensen een moeilijke beslissing, want het is een grote tot zeer grote investering waar vaak jaren voor gespaard is. Desondanks laat slechts 22 procent van de kopers zich leiden door de laagste prijs, en koopt 78 procent dus op basis van andere argumenten. Er zijn twee belangrijke koopmotieven: de dealer en misschien wel nog belangrijker, de verkoper. De verkoper bepaalt in zeer veel gevallen het succes van een dealerbedrijf, en vooral of het bedrijf alles uit het potentieel haalt dat erin zit. Of slechts braaf de doelstelling haalt.
Hoe omschrijft Google deze stap?
Ook Google benoemt de fase waarin de klant de afweging maakt waar hij de auto gaat kopen:
Though much of the car-buying process has moved online, the visit to a dealership remains a crucial step for many car buyers. In fact, search interest for “car dealerships near me” has doubled in the past year.3 As Stacy explored nearby dealerships, she also considered local inventory, deals, and specials.
In deze fase zijn reviews van zowel het dealerbedrijf als van de verkoper en het merk cruciaal. Negatieve reviews hebben meer invloed dan positieve. Dat betekent automatisch dat je, wanneer je een of meerdere slechte reviews hebt, je extra je best zult moeten doen om die enkele negatieve review te laten wegvallen naast tientallen positieve verhalen.
Als ik dit vertel aan de vele verkopers die ik dagelijks spreek, dan beseft vrijwel iedereen het. Ondanks dat alles online is, zijn verkopers nog steeds een belangrijke schakel in het proces. Zij maken het verschil, maar moeten er wel alles aan doen om meer mensen te overtuigen juist met hen zaken te gaan doen.
Over Paul de Vries
Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.