Waar zijn de nieuwe ontwikkelingen?
31 oktober 2024, PaulIk was onlangs op het marketing evenement van Automotive Magazine in Rotterdam. Ik ben wel vaker op evenementen, maar deze bijeenkomst had in het bijzonder mijn interesse. Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig naar de nieuwe marketingontwikkelingen in de automotive.
Wellicht door de opmars van AI was ik misschien iets te enthousiast…
Tuurlijk, de ontwikkelingen bij bijvoorbeeld AutoChat zijn gigantisch, en zeker Autochat Pro is voor de interne werknemer een echte hulptool. Maar op marketinggebied bleken er eigenlijk geen nieuwe ontwikkelingen te zijn.
Gary
Zeker, TikTok en influencers vormen een nieuwe dimensie, maar als je Gary Vaynerchuk volgt, wist je tien jaar geleden al dat dit een megaverhaal zou worden. TikTok heette toen nog Musical.ly en een influencer stond nog niet in de top drie van populaire beroepen voor de jeugd, maar inmiddels zijn die ontwikkelingen niet echt nieuw meer.
De echt nieuwe ontwikkeling is dat er geen nieuwe ontwikkeling is. Marketing op Tier 2 (importeur) en Tier 3 (dealer) gaat nog steeds om storytelling op de juiste, creatieve wijze, met de juiste content en via het juiste medium.
Ligier Store Doesburg
Bij Ligier Store Doesburg – Experience Center proberen wij dit al sinds de start! TikTok en Instagram zijn leidend, en wij zijn daar wekelijks actief om een doelgroep aan te trekken die niet vanzelfsprekend kijkt naar een brommobiel: de jeugd. Dus het aantrekken van een nieuwe doelgroep, die de afweging nog niet heeft gemaakt, is een dubbele opdracht.
Nu doen wij dat met een influencer zoals Nina Schotpoort en met creatieve video’s met eigen mensen. Inmiddels hebben wij al meer dan twee miljoen views gegenereerd, maar het gaat uiteindelijk om één ding: wat is het resultaat? Het gaat niet om naamsbekendheid, niet om het aantal views, likes of wat dan ook, maar het gaat gewoon om sales….
Bij Ligier Store Doesburg kan het altijd beter, of eigenlijk, moet het beter! Verdubbeling van de aantallen zit erin, maar van de nieuwe brommobielen die wij verkopen, gaat 44% naar die nieuwe, jonge doelgroep! Landelijk ligt dat percentage onder de 10%.
Conclusie
Dus uiteindelijk komt het hierop neer: nee, er zijn tijdens die bijeenkomst in Rotterdam geen echt nieuwe ontwikkelingen op marketinggebied gepresenteerd. Creativiteit in combinatie met het juiste platform moet leiden tot meer sales. De door marketingbureaus veelgebruikt KPI’s zoals engagement (likes, views, reposts, etc.) zijn leuk, maar uiteindelijk gaat het om sales. En juist daarover hoorden wij net te weinig op het marketingcongres.
Creativiteit in combinatie met het juiste platform moet leiden tot meer sales.