Waarom een proefrit aan huis geen bevlieging is!

Johan laat al jaren zien wat het is om te ondernemen!

Johan Tuinstra is al jaren een voorbeeld van een ondernemer die, met proefrit aan huis, écht onderneemt. Johan doet wat hij graag wil doen, en dat is ondernemen. Sinds ik voor het eerst met hem in contact kwam bij een presentatie van Brian Pasch bij Gaspedaal.nl hebben we contact met elkaar gehouden, en dat contact levert interessante inzichten op.

Zo liet Johan mij al jaren geleden kennis maken met de ‘proefrit aan huis’ die hij op dat moment ontwikkelde voor zijn drie autobedrijven. Zoals alle slimme oplossingen kwam zijn ‘proefrit aan huis’ voort uit een praktisch probleem. Het probleem van Johan was geen corona of een lockdown, maar simpelweg de afstand tot de klant. Friesland, de plek waar zijn bedrijven zijn gevestigd, is namelijk voor heel veel mensen in Nederland heel ver weg. Of, beter gezegd, het lijkt heel ver weg. Het gevolg voor Johan: een deel van de potentiële klanten blijft thuis waardoor hij verkoopkansen misloopt.

Tegenwoordig komen bijna alle verkoopkansen voort uit een goede online presentatie. Met een combinatie van interessante auto’s, goede foto’s en pakkende advertentieteksten krijg je aanvragen uit het hele land en creëer je verkoopkansen door het hele land. Dat had Johan al in een vroeg stadium goed voor elkaar. Vervolgens besloot hij om ook de volgende stap te zetten: internet brengt de showroom bij de klant thuis, dus waarom niet de proefrit naar de klant thuis brengen?

Het proces verloopt alleen op afstand en niet persoonlijk in de showroom.

Online auto’s verkopen draait om contact leggen met prospects en dat contact vervolgens vasthouden. Heb je het contact tot stand gebracht, dan kan je het verkoopproces online en telefonisch samen met de klant doorlopen, van een uitgebreide omschrijving van de auto en de wijze van aflevering, tot het bepalen van de waarde van de inruilauto. Tot zo ver verschilt online verkoop niet zoveel van fysieke verkoop. Alleen verloopt het proces op afstand en niet persoonlijk in de showroom.

Nadat je binnen het digitale verkoopproces overeenstemming met de klant bereikt, is de proefrit de afrondende stap. In een traditionele verkoopsituatie in het autobedrijf is een proefrit snel geregeld. Online ligt dat lastiger. Dat brengt een complicatie met zich mee. Hoe langer de tijd tussen het online of telefonische klantcontact en de proefrit, hoe groter de kans dat de deal niet doorgaat. Bijvoorbeeld omdat de klant ergens anders een beter aanbod tegenkomt, of een aanbod dichterbij huis ziet.

De snelheid van het proces is de sleutel tot online verkoopsucces. Na het online verkoopgesprek wil je de klant zo snel mogelijk van de markt halen. Dat betekent dat je niet moet afwachten tot de klant uit zichzelf een keer langskomt, maar dien je zelf de regie te pakken en de proefrit naar de klant te brengen. Bedenk ook dat een proefrit aan huis meer is dan het creëren van een extra verkoopkans. Het is een vorm van service en een manier om de klant te ontzorgen.

Het is een vorm van service en een manier om de klant te ontzorgen.

Uit de inmiddels jarenlange ervaring van Johan Tuinstra blijkt dat een goede proefrit aan huis aan een aantal voorwaarden moet voldoen. Je kan niet zo maar iedereen met een auto naar een potentiële klant sturen. Sommige kopers twijfelen, hebben vragen, of hebben de juiste aansporing nodig om de laatste stap te zetten. En dat brengt mij bij de kracht van ‘proefrit aan huis 2.0’. De persoon die de auto langsbrengt voor de proefrit moet een visitekaartje zijn van jouw bedrijf. Iemand die de klant helpt bij het laatste stukje van het aankoopproces, de order laat tekenen, en die zorgt dat de deal gedaan wordt!

Live vanaf april op een compleet nieuw autoplatform!

Met zijn website proefritaanhuis.nl(live april 2021) biedt Johan klanten uit het hele land de mogelijkheid om gratis een proefrit op locatie te maken. Deze service is beschikbaar voor dealers en autobedrijven die ook na corona klanten willen bedienen met service, flexibiliteit en snelheid. Zo is een ‘proefrit aan huis 2.0’ vaak al dezelfde dag geregeld, en dat allemaal gefaciliteerd door Johan. Klasse werk, en dat meen ik oprecht!

Lees ook

22 augustus 2024

Waarom zijn grotere dealerholdings altijd onderbemand?

15 augustus 2024

De eerste orders via onze virtuele assistent Alice

8 augustus 2024

Holiday vibes

25 juli 2024

Help, ik heb geen nieuwe leads meer…