De EV-markt zit op slot. Ik denk niet dat wij daar een discussie over hoeven te voeren. De regering trekt zich terug met haar absurde subsidies op EV’s van de afgelopen jaren en dus moet de elektrische auto het op eigen kracht doen en zijn bestaansrecht bewijzen. Ik ben geen echte EV-fan, ook al bevalt het rijden met een EV mij wel, maar een EV kopen gaat voor mij op dit moment nog te ver.
Er speelt meer, waardoor EV’s minder makkelijk verkopen.
Er speelt meer waardoor EV’s minder makkelijk verkopen. Er zijn verschillende EU-regels en veel fabrikanten hebben de beschikbare chips die ze hadden, in EV’s gestopt in plaats van in auto’s met een verbrandingsmotor. Voor die fabrikanten is dat een legitieme keuze, maar als iedere fabrikant diezelfde keuze maakt, dan krijg je zoiets als een waterhoofd: het aanbod komt niet meer overeen met de vraag uit de markt. En die vraag neemt dus af omdat de (NL)overheid op de rem trapt met betrekking tot subsidies. Bovendien, en dat geldt in meer landen in Europa, is er geen duidelijkheid wat het rijden in een EV gaat kosten.
Indicata data
In de data van Indicata zijn de problemen al zichtbaar in oktober 2022. Dat is drie maanden voordat Tesla met zijn wereldwijde prijsverlagingen kwam.