Waarom je als dealer moet adverteren op Facebook
2 mei 2016, PaulWe moeten marketing bedrijven in het jaar dat we daadwerkelijk leven
Marketing campagnes opzetten in Facebook kan inmiddels al een aantal jaren en je ziet steeds meer importeurs en dealers ermee experimenteren en daarop echte campagnes voeren! Echter de meeste dealers die ik spreek, hoor je er niet over! Hun eigen Marketing/SEM bedrijf dat voor hun de Adwords campagnes regelt krijgt er geen fatsoenlijke ROI uit. Nu klopt dit wel, in eerste instantie. Wij hebben bij Nieuweautokopen.nl nu ook diverse malen een Facebook campagne gemaakt welke wel het budget opmaakte, en ook wel (wat) bezoek gaf naar onze website, maar niet zorgde voor de juiste ROI.
Miljoenen Nederlanders elke dag op Facebook
Elke dag bevinden zich miljoenen Nederlanders op Facebook, sommigen voor 10 minuten, sommige uren. Echter de meeste automotive marketeers zullen zeggen, ja dat klopt wel, maar men kijkt alleen in hun eigen tijdlijn naar de activiteiten van hun (klein)kinderen, vrienden en kennisen en zijn zeker niet in de markt voor een auto! Dan zullen ze namelijk wel bij bijvoorbeeld Google met een zoekterm: “ik wil een nieuwe auto kopen?’ hun proces gaan beginnen. Die zijn er inderdaad en met deze mensen kunnen wij inmiddels wel werken met Adwords, dat snappen we! Veel automotive marketing budget wordt gespendeerd aan tv reclames, maar wanneer je tv kijkt ben je toch ook niet op zoek naar een nieuwe auto? Toch is/was tv reclame jarenlang een goede ROI lead driver om stimulans te krijgen op een bepaald merk/model! Ik kom nog uit de tijd dat wij bij SsangYong daadwerkelijk konden merken of wij op tv kwamen of niet. Facebook maakt het ons zo makkelijk dat wij exact die mensen kunnen targetten die bijvoorbeeld interesses hebben in sport/vissen/surfen etc. waar je dus je SUV onder de aandacht kan brengen. Maar omdat we niet alles op de juiste wijze gebruiken, en meten middels UMT tags, krijgen wij er nooit een fatsoenlijke ROI uit. Ons SEM bedrijf zei ook, nee Adwords is beter, snap ik, dat begrijp je ook beter met +10 jaar ervaring, maar laten we nu kijken en experimenteren en testen wat nu wel werkt, want wij moeten naartoe waar de markt is en ons aanpassen aan de tijd waarin wij leven: 2016 en ons voornamelijk richten op mobiel op social media platforms…
Facebook maakt het straks makkelijker
Amerikaanse dealers hebben het nu al zo veel makkelijker dat men vanuit Facebook al direct leads ontvangt vanuit hun campagnes omdat Facebook weet wie de bezoeker is (naam) en welk e-mailadres ze gebruiken! De bezoeker hoeft alleen aan te klikken: “ja ik wil meer informatie” en de dealer ontvangt alle informatie van de klant om aan zijn/haar vraag te voldoen! Dus geen uitval percentage meer op basis van teveel of te weinig vragen, maar daadwerkelijk de juiste informatie van die bezoeker. En aangezien er nog maar weinig autodealers op Facebook echt te vinden zijn, zijn de kosten in verhouding te vergelijken met Adwords 7 jaar geleden! Als ik dealer zou zijn, zou ik meer dan 60% van mijn Adwords budget herbesteden aan campagnes op Facebook. Nu alleen nog mijn eigen marketingteam daarvan overtuigen!
Over Paul de Vries
Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.