Waarom sommige features wél werken, mits je maar naar de data kijkt!

Wat werkt nu wel en niet op Marktplaats?

Bij Marktplaats hebben wij altijd veel discussies c.q. gesprekken onderling en met onze klanten wat nu wel en wat nu niet werkt. Het is prima om bepaalde zaken te beargumenteren vanuit het onderbuik gevoel, maar is dit wel de juiste aanvliegroute en moet de data je niet vertellen wat wel en niet werkt? Immers op Marktplaats hebben we een heel scale aan opvalmogelijkheden naast de advertentie, maar zijn dit dus echte méér kansen of alleen méér kosten? Dit hebben we onderzocht aan de hand van een aantal stellingen die ik graag met jullie doorneem. De data komt uit meer dan 1.500 000 advertenties van de afgelopen maanden zodat we een reëel beeld krijgen.

Upcalls

Werken de upcalls nu, het omhoogplaatsen van je advertentie? Op marktplaats kan je namelijk normaal zoeken maar ook op basis van jongste invoer. Dit komt ook na voren als je zoekt op bijvoorbeeld: Opel Astra, dan komen de oudste advertenties onderaan de staan. Om dit te voorkomen, kun je deze omhoogplaatsen. We kijken in drie verschillende prijsbuckets, van 0-10k, van 1-20K en daarboven. Werkt dit dan ook?

Nu de auto’s die wel een upcall kregen in de adverentieperiode meer dan 40% meer leads dan zonder. Dus de investering van 1,70Euro per advertentie is het waard, eigenlijk maak je de gehele investering in de advertentie meer waardevol!

omhoogplaatsen

Een topadvertentie

Het doel van de topadvertentie is dat deze gedurende een X periode bovenin de zoekresultaten blijft staan, ongeacht de duur van de advertentie. Deze advertentie staat dus boven de normale zoekresulaten en wordt afgewisseld met andere topadvertentie. Het is dus niet zo, dat deze altijd op pagina 1 staat. Heeft deze extra investering nut? Ook hier de verschillende prijs categorieën bekeken.  In de resulaten zie je dat dit op alle prijsbuckets werkt, maar extreem goed in de ‘duurdere’ auto’s.

topadvertentie

Dagtopper

Dagtoppers staan op de resultatenpagina, onder de Topadvertenties en boven de standaardadvertenties. Dagtoppers beginnen bovenaan op de eerste pagina. Afhankelijk van de zoekopdracht en verfijning worden eerst alle Dagtoppers getoond en daarna de standaard advertenties. Heeft dit resultaat als je dit doet als autobedrijf? Ook hier ze je dus dat het extreem goed werkt om meer leads te genereren en daarmee de kans dat je je statijd verkleint vergroot!

dagtopper

Opvalsticker

De opvalsticker maakt het mogelijk om een bepaalde eigenschap van uw auto onder de aandacht te brengen. Denk hierbij aan het highlighten van het modeljaar of dat een auto uniek in Nederland is. De opvalstickers zijn zowel mobiel als op de desktop te zien. De naam zegt het al, de auto valt meer op tussen de zoekresultaten waardoor er meer eyeballs op komen en daardoor de kans op leads vergroot! Is dat dus ook zo?

opvalsticker

De Fotoknaller

Het aantal foto’s dat u publiceert bij uw gebruikte auto’s bepaalt onder andere de snelheid waarmee u uw auto verkoopt. Foto’s bepalen of uw prospect een klik krijgt met uw auto. De Fotoknaller heeft tot doel uw auto’s net even anders te presenteren dan die van de concurrentie. Hij krijgt al meer aandacht op de zoekresultaten pagina waar wellicht de belangrijkste klik wordt gecreëerd, namelijk die vanuit de zoekresultaten naar de productpagina. Alleen op die pagina kan er een conversie, call of online lead plaatsvinden. Werkt dit?

fotoknaller

Conclusie?

Tuurlijk, wij van WC eend bevelen WC eend aan, maar ik wil het wel genuanceerde houden. Twee jaar geleden toen ik de kans kreeg om Nieuweautokopen.nl te kunnen verkopen had ik keuzes. Met welk portaal had ik de beste klik, en met welk portaal had ik de meeste toekomst. Ik wist destijds al dat Marktplaats de gigant was, echter dat dealers daar nog niet altijd van overtuigd waren. Nu twee jaar later en volgestouwd met data vanuit Marktplaats, maar ook wat ik dagelijks zie in de praktijk bij dealers is dat Marktplaats daadwerkelijk meer auto’s verkoopt dan welk alternatief dan ook! Naast uw eigen website, dient u echt een presence te hebben bij Marktplaats en dat de features er daadwerkelijk toe bijdragen om sneller te verkopen. Immers wij zijn verantwoordelijk om u de kansen(leads, calls en fysieke contacten) te geven en u bent verantwoordelijk om die kansen om te zetten in daadwerkelijke sales. Natuurlijk is dan de prijs kwestie een ding, immers u bent bij Marktplaats méér kwijt dan de betaalde portalen bij elkaar, maar het volume van de kansen en de doorlooptijd die het u bespaart op uw voorraad is die investering dubbel en dwars waard. Kijk maar naar de echte data…

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Podcast Paul

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC