Wat brengt 2023 de online automotive?
9 januari 2023, PaulWij gaan weer gewoon auto’s verkopen!
2023 is onderweg en ook dit jaar zal zo zijn uitdagingen hebben, schat ik in! Ik zeg daarmee niets nieuws, maar zal het verduidelijken. Zo gaan de voorraadposities van nieuwe auto’s weer vorm krijgen, zullen de levertijden korter worden en je zult ook weer gewoon gaan afschrijven op gebruikte auto’s. Dat wordt wennen en het betekent dus, dat we weer gewoon ons best moeten doen om auto’s te verkopen.
De ontwikkelingen in de online automotive gaan snel, zeker gezien de akkefietjes bij diverse online spelers zoals Carnext, Carzoo en Carvana. Je kunt er niet omheen dat het online verkopen van de auto, of liever gezegd, de kans om de auto te verkopen, online wordt gewonnen of verloren.
De verschillende automerken gaan het anders doen!
Qua merkinitiatieven zul je zien dat veel merken in 2023 gaan starten met de onlineverkoop. Ik moet lachen om de verschillende vormen die worden gehanteerd. Sommige merken hebben een online funnel die klopt, inclusief een betalingsmogelijkheid. Dat laatste is niet per se nodig om een deal online te doen, maar het is wel netjes dat de mogelijkheid bestaat.
Een aantal merken dat via het web wil verkopen, zet gewoon de CTA-knop ‘Bestellen’ op de website en doet daarmee niets meer dan iets meer informatie verzamelen dan naam, telefoon en e-mailadres. Dezelfde werkwijze zie je inmiddels ook bij een aantal portalen. Of de klant zit te wachten op zo’n bestelknop en of dit de doorbraak is van het digitaal verkopen van auto’s, waar wij al 20 jaar op zitten te wachten, waag ik te betwijfelen. Het is gewoon een online lead/aanvraag meer niet….
Een CTA-button “bestellen” met daarna niets is geen rocket science!
Een ontwikkeling die momenteel veel aandacht krijgt, is het agenten model. De beslissingnemers doen voorkomen dat dit het ei van Columbus is. Ook dat waag ik te betwijfelen. De merken hebben blijkbaar liever een online kanaal als verkoopkanaal in plaats van een dealer met ‘skin in the game’. Het zal wel, maar zoals ik het zie, is het vooral ‘wishfull thinking’. Geloven die merken werkelijk dat wij allemaal hebben zitten slapen de afgelopen jaren? Denk ’t niet.
smart is wel smart!
De manier waarop smart het doet, een offline- en online benadering, in combinatie met salesagenten, daar zie ik wel wat in. Dat getuigt van een visie met een concept dat kan aanslaan bij koper en agenten.
Nog een populair onderwerp: abonnementen en private lease. Ook daar gaat het niet overal goed. Kijk naar Skoda. Ik kwam deze week een mooie tekst met een dito aanbieding van een flexibel abonnement tegen. Bij het vervolg gaat het serieus mis. Skoda vraagt je om je gegevens online in te vullen en jawel, Euromobil belt je binnen 24 uur op! 24 uur mensen, 24 uur!
Anno 2023 wil Skoda ons meenemen in het flexibele abonnement en de kansen die het merk krijgt, wil het merk niet laten opvolgen door zijn dealers, maar door Euromobil. En zonder enige urgentie bovendien!
De markt disciplineert altijd!
In 2023 zien we dus veel initiatieven, maar blijven we volharden in een aantal definities, aannames en gedachtes die door de markt vanzelf gecorrigeerd gaan worden. Online automotive en online leadopvolging worden belangrijker, maar de basisvaardigheden die elk autobedrijf zou moeten hebben, mogen we niet vergeten. Zeker nu niet.