Wat gaat Siri voor uw bedrijf in de automotive betekenen?
23 maart 2018, PaulBovenaan de eerste pagina met Google-zoekresultaten staan is niet meer voldoende
Dat het van levensbelang is voor autobedrijven om hoog te eindigen in de zoekresultaten van Google weten de meeste ondernemers inmiddels wel. Veel dealers en autobedrijven hebben hun websiteteksten op het gebied van SEO daarom redelijk goed voor elkaar. Google past zich zelf ook steeds aan en zal jouw dealerschap van bijvoorbeeld Kia Utrecht de hoogste positie geven als iemand zoekt op Kia Utrecht, in het verleden kon dat nog wel eens anders zijn, als je concurrent zijn SEO top voor elkaar had, met teksten inzake “Utrecht” De zoekresultaten moeten relevant blijven en je moet blijven investeren in je Long Tail zoekwoorden.
Toch is het niet meer voldoende om dit voor elkaar te hebben, er is iets nieuws op komst. Nu nog klein, over twee jaar misschien wel de belangrijkste manier van zoeken: spraakgestuurd zoeken. Het staat nu nog in de kinderschoenen, maar wint snel aan populariteit.
Amazon, Apple en Google
De ‘grote drie’ in de online wereld, Amazon, Apple en Google, hebben alle drie zo’n eigen spraakgestuurd systeem. Amazon noemt het Alexa, Google heeft Google Voice en Apple Siri. Spraakgestuurde oplossingen die zijn ingericht op het toenemende smartphonegebruik, want steeds meer wordt de smartphone de afstandsbediening van ons leven. We zijn immers op zoek naar gemak en dat is precies wat die spraakgestuurde services bieden. Elke dag worden ze beter en winnen ze terrein.
Een paar voorbeelden
Neem Siri. Ik woon in De Steeg, een klein plaatsje bij Arnhem, en nam de proef op de som door eens een paar zoekopdrachten die betrekking hebben op onze branche aan Siri toe te vertrouwen.
Ik begon met ‘Mercedes kopen’, waarna Siri mij naar een Mercedes-dealer in Duitsland wil sturen op 79 kilometer afstand van mijn woonplaats. Niet naar Wensink in Arnhem, op een steenworp afstand. Ook bij ‘Ford kopen’ gaat het mis: Siri wil dat ik naar Ford Wensink in Apeldoorn ga en niet naar Wensink Arnhem. Apple zit er dus naast qua informatievoorziening, dat is duidelijk.
Lekke band
Ook spannend wordt het wanneer ik met een lekke band sta. Ik vertel Siri ‘ik heb een lekke band’ en krijg als resultaat een sleepdienst. Op zich logisch, maar waarom denkt Siri niet aan een autobedrijf in de buurt? Als dat soort bedrijven nu zouden inzetten op dat spraakgestuurd zoeken, en het gaat vliegen, dan zitten ze er warmpjes bij over een paar jaar. Nu investeren, straks oogsten. Vergelijk het maar met onroerend goed: als jij toevallig weet dat een bepaalde plek over twee jaar een andere bestemming krijgt, kun je de concurrenten voor zijn en straks cashen. Zo is het ook met spraakgestuurd zoeken. In tegenstelling tot een hele lijst met zoekresultaten koppelt de pratende zoekmachine maar één resultaat terug en als jij dat bent, heb je de koppositie. The winner takes it all. Wacht je tot een ander je voor is, dan zul je straks die positie moeten kopen op een markt waar anderen de prijzen bepalen. En dan weet je een ding zeker: het zal geen koopje zijn.
Apple Car Play
Als je nu denkt, dat niemand in zijn telefoon gaat lopen te blèren, denk dan eens aan wat anders. Veel autofabrikanten hebben al jaren spraakgestuurde systemen. Mijn Volvo heeft het ook, een beetje ongeduldig systeem als je soms, zoals ikzelf wel eens stotter, mar echt fijn werken doet het niet. Siri doet dit better, aanmerkelijk beter. Wat nu als mijn nieuwe auto, wel Apple Car Play heeft , of de versie van Android? Wat dan, wat gaat er dan gebeuren als je zegt: “lekke band” want dan is er een echte intent om iets te doen…
De grote vraag op dit moment is overigens hoe je de koppositie bereikt bij spraakgestuurd zoeken. In Amerika zijn het steevast de bedrijven die de meeste beoordelingen hebben op de reviewsite Yelp. Wat je zou moeten doen, is om honderden zoekopdrachten te doen, die voor jouw relevant zijn, de resultaten beoordelen en kijken waarom de ene wel er staat en andere niet. En ja het maakt over twee jaar een groot verschil!
Over Paul de Vries
Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.