Wat is je beste marketinguitgave in het autobedrijf?
7 juni 2024, PaulTuurlijk daarop is geen eenduidig antwoord op, wat bij mij werkt hoeft niet bij een ander te werken. Eén ding is wel duidelijk: als je online niet wint, dan wordt het erg lastig om offline te winnen. Aan de andere kant, wil je online winnen, dan moet je je onderbuik gevoel thuis laten en moet je sturen op cijfers. Mijn gevoel zegt niets, als het niet te onderbouwen is in cijfers en data. Daarbij hebben wij bij Ligier Store Doesburg een scheiding der verantwoordelijkheden. De marketing is verantwoordelijk voor het creëren van de kansen, de online leads en telefoontjes, en verkoop is verantwoordelijk voor de conversie van leads naar sales met een minimale vereiste conversie. Als we 13% van bruto leads, naar sales niet halen, kan het nooit aan de perceptie van de kwaliteit van de lead liggen…
Dus online winnen?
Marketing, en dat doe ik meestal is vrij eenvoudig voor het dealer en/of autobedrijf. Hoe je er ook in mag staan, de portalen heb je nodig! Nu kan ik beredeneren vanuit mijn positie bij Marktplaats als trots amabasadeur van Marktplaats dat dit het enige portal is dat werkt, maar dat is natuurlijk niet zo. Ook Autoscout, Autotrack en zelfs Viabovag kunnen en geven bij ons een positieve ROI als we kijken naar de data.
Kijk ik naar de eerste 5 maanden in mijn Walcu dashboard dan zie ik dit:
Op nummer 2 Marktplaats met het aantal leads, Autoscout op 5, Viabovag op 7 en Autotrack op 10. De eigen twee websites van ons, Ligier Store Doesburg en Experience Store Doesburg staan op 1 en 3. Echter, dat zijn bestemmingen, niet perse bronnen. Kijk ik dan naar de campagnes, welke hebben geresulteerd in de leads dan zie je wat anders. Een campagne kan dan zijn een Google CPC campagne die een bezoeker heeft agezet op de website en die daar een lead heeft aangevraagd. In het eerste plaatje zie je die dan als een lead van de Ligier Store Doesburg en in het 2de plaatje zie je dat als Google CPC.
Dan zie je dat op posities 2, 3, 6, 12, 14 en 15 allemaal Cost per Click campagnes staan die bezoekers afleveren op 1 van de 2 websites. Welke heb je dan nodig? Kijk je dan naar aantallen leads, of leads icm campagnes of kijken we naar sales?
Dan zie je dus dat de nummer 1 en 2 geen echte bronnen zijn, maar de bestemming van al onze online marketing waarin verwezen wordt naar de websites. Alle portalen doen direct mee in leads die resulteren in sales, waarbij Marktplaats zowel in kwantiteit als kwaliteit onze nummer 1 is.
Kijken we echter naar de campagnes, idem als bij de leads, dan zie je dit:
Het CPC model van Marktplaats, Marktplaats Pro genaamd is voor ons de nummer 1 qua bezoekers die landen op de website die leiden tot een concrete sale! Allemaal te zien in 1 oogopslag als marketing manager.
Dus als marketeer is het mijn taak om kansen te creëren, die leiden tot sales. Mijn taal is niet om zoveel mogelijk leads te genereren, want als ik dat doe ga ik naar Facebook, heb ik de meeste leads, tegen de laagste Cost per Lead, maar met de laagste conversie, met de hoogste Cost per Sale.
Alleen als ik online wil winnen, dan moet ik dus naar de data willen kijken, en ook al zou ik, wat ik niet wil, met alle portalen stoppen omdat het geld kost, maar in werkelijkheid zijn het geen kosten, maar investeringen die daadwerkelijk leiden tot een positieve ROI.
En wat betreft de scheiding van de taken, nee het is niet de taak van mijn verkopers om te bepalen welke marketing investeringen er te maken zijn. Zonder dat ze deze data hebben, spreekt alleen het onderbuik gevoel, en met dat gevoel kan ik online onmogelijk winnen!