Wat moet de digital marketeer in het dealerbedrijf allemaal doen?

25 februari 2016, Paul

Is er ruimte voor weer een nieuwe functie in het dealerbedrijf?

digital marketeer

Nu autobedrijven, en dan voornamelijk de grotere dealerbedrijven, steeds maar groter worden, ontstaat er ook behoefte aan beter opgeleide marketeers in het online speelveld. De fysieke showroom van het verleden, waar klanten kwamen om zich te oriënteren is ongeveer volledig verplaatst naar online. Hoe kun je je daar nu onderscheiden? Dit is absoluut geen functie voor een autoverkoper die dit erbij moet doen, of een verkoopleider die het op zijn ‘gevoel’ doet. Online heeft een groot voordeel, namelijk dat alles te meten is!

De functie van de online marketeer in het autobedrijf

Tegenwoordig zijn er al een paar zeer goede marketeers aan het werk binnen de automotive. Heren zoals Alex de Groot, Dorus Arts, Ruud Weekers, Mark Nauta, Arjan RoorBart Pellis en Juriaan Vinkes om er maar een paar te noemen zijn al bewust bezig om hun dealer(eigenaren) te overtuigen van de nut en noodzaak van digital marketing, maar ook op welke wijze je alle data moet interpreteren om daarmee meer kansen te kunnen omzetten voor de sales. De marketeer wordt in de toekomst namelijk steeds belangrijker. Vincent Jorritsma van Webuildretail omschrijft de functie altijd als channel manager en dat is het natuurlijk ook. De marketeer kan channels mobiliseren, online, om vanuit daar kansen te creëren voor  sales en dus voor het dealerbedrijf om meer omzet te generen. De taak van de verkoper daarna is om vanuit die kansen, de vooraf gestelde conversieratio’s te halen.

De werkzaamheden voor de marketeer in het dealerbedrijf

Om het ook voor mijzelf makkelijk te maken heb ik een rapport erbij gepakt van de NADA (Amerikaanse Bovag) en van Brian Pasch over de taken van de marketeer anno nu. En deze lijst is lang, maar geeft daarbij ook direct aan hoe belangrijk de marketeer is in het huidige dealerbedrijf. De volgende gereedschappen mogen voor de marketeer geen geheimen meer hebben:

  • Google Analytics
  • Google AdWords
  • Google Webmaster Tools
  • Bings Ads Manager
  • Google Tag Manager
  • Facebook Ad Manager
  • Twitter Ad Manager
  • YouTube Account Manager
  • Dealership Website CMS
  • HTML editors voor je dealerwebsite
  • Photoshop voor het editen van je dealerfoto’s
  • Video movie editor (iMovie or equivalent)
  • Conversie specialist
  • Internet Lead Management Systeem voor ROI op marketing spend
  • Performance Sales on Conversion leads to sale
  • Ontwerpen en testen van e-mail- en voicemailtemplates
  • Call Tracking software
  • Chat Software
  • SEO ontwikkelingen
  • Microsoft Office Suite
  • Third party reporting tools (Conductor, Vistadash etc.)

En daarbij zal ik er nog een aantal vergeten cq onderschatten. Want kijken wij alleen wat er komt kijken bij een adequate social media strategie. Als we alleen daar naar kijken kom je op zo’n lijst:

  • Zeker stellen dat alle informatie (contact) op de websites kloppen (ook portalen o.a.)
  • Profielfoto’s kloppen met merk- en dealeruitstraling.
  • Dagelijkse relevante updates inzake jouw merk, dealerbedrijf of regio
  • Updates met een mix van teksten, foto’s en video’s
  • Zorgdragen dat bijvoorbeeld verkopers geen voorraad op Facebook posten
  • De juiste hashtags in de verschillende updates verzorgen
  • Het verspreiden op social media na toestemming van happy customers, en personeelsleden bijvoorbeeld
  • Aanbieden van speciale acties op zomer/winter acties en/of andere service gerelateerde acties i.c.m. content
  • Aanbieden van tips voor rijders van je merk (connecten van bluetooth bijvoorbeeld)
  • Zorgdragen dat updates ook de juiste backlinks naar de dealerwebsites hebben
  • Monitoren van de engagement van de verschillende post op de verschillende platformen
  • Monitoren welke feedback er komt op social media van je klanten en op de verschillende review platformen

Hele lijst dus

En dan heb je zomaar een hele lijst te pakken want men zoal zou moeten doen. Nu is het toch vaak iemand die het erbij doet en daarmee wordt je nooit beter en zul je verderop raken in de concurrentie met andere dealers. De digital marketeer zou je kunnen zien als een kostenpost, maar in de toekomst wordt deze echt een van de meest belangrijkste functies binnen het dealerbedrijf aangezien deze door middel van het inzetten van marketing geld op verschillende kanalen kan voorspellen hoeveel auto’s en of service omzet eruit gerenegeerd zou moeten worden.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.