Weten waar je online lead vandaan komt, zonder dat je hoeft te kijken in Google Analytics!

Als marketeer en sales directeur/manager wil je graag weten waar je leads vandaan komen. Is het je eigen website, wat overigens dus geen bron is, maar een bestemming. Uiteraard heb je ook leads van Marktplaats, Autotrack, Autoscout en Viabovag om er maar een paar op te noemen. Die zijn wellicht makkelijk te traceren, maar ook deze portals hebben hun invloed op leads die via je website uiteindelijk binnenkomen.

De portals bijvoorbeeld genereren duizenden VDP views voor de voorraad van het autobedrijf, zonder direct te resulteren in een call of lead. Die geïnteresseerde potentiële kopers kunnen daarna via Google zoeken naar je bedrijf, of via de link naar de website klikken om daar direct of later te converteren in een lead bijvoorbeeld. Dus hoe krijg je daar overzicht in? Bij de Ligier Store Doesburg en Experience Store Doesburg heb ik via Walcu CRM al een goed overzicht, maar zeker door de code ‘source buster’ wat op elke website werkt en dus ook prima combineert met LEF of Websolve bijvoorbeeld.

Source Buster is een gratis programma, dat gebruikmaakt van een code die je in devan je website als het ware plakt. Daardoor kan deze code, net als Google Analytics, dat ook een code/algoritme gebruikt in de om dezelfde informatie te verkrijgen, zien waar de bezoeker die een conversie doet vandaan komt.

Een voorbeeld: een potentiële klant ziet een Ligier bij ons staan op Marktplaats. Ziet de auto, bekijkt deze, maar gebruikt dus niet het Messaging Center van Marktplaats en/of belt niet. In plaats daarvan klikt die door naar de website van de aanbieder, wij dus. Daar kijkt hij de Ligier van top tot teen, maar doet weer niets. Een week later zoekt de potentiële koper via Google onze website, en komt via organisch verkeer op de website en converteert daar.

Nu zien de meeste sales managers/directeuren het als een lead van de eigen website, de marketeer zal via Google Analytics nog zeggen dat organisch zoekverkeer belangrijk is, terwijl wij zeggen dat Marktplaats de kans heeft gecreëerd. En waar Marktplaats staat, kan elk platform staan, immers hoe meer bezochte VDP pagina’s er staan, des te beter het is en hoe groter de kans is op die conversie.

Hoe ziet het er dus uit? Hoe weet ik het wel? Kijk, de lead komt binnen in ons Walcu CRM binnen als e-mail, of via de lead-koppeling en heeft de volgende informatie.

Voorbeeld 1

In dit eerste voorbeeld, ontvang ik een aanvraag via de eigen website, dus die is belangrijk, maar dat is dus maar een bestemming. Wie heeft ervoor gezorgd dat die actuele kopende klant bij ons kwam?

Dan zie je dat de eerste interactie via Google kwam, via organisch zoekverkeer, en dus landen op de website daar geen conversie deed. Daarna ging de klant naar Gaspedaal, en kwam via dat kanaal weer terecht op onze website en deed daar de conversie, de lead insturen, die geresulteerd heeft in een sale. Dus ik kan nu wel zeggen dat mijn website het centrum van het universum is, maar zonder goede SEO fundering en herkenning via een landelijk kanaal, in dit geval Gaspedaal had ik de kans niet gehad. Ik hoef daarvoor dus niet naar analytics, maar zie het direct in Walcu terug.

Ander voorbeeld:

Hier zie je de kracht van in dit geval Marktplaats als landelijk platform dat vertrouwen uitstraalt en als startpunt van de zoektocht. Ook deze klant heeft uiteindelijk een Lynk & Co gekocht bij ons. De lead komt binnen op onze eigen website: www.experiencestoredoesburg.nl. Op 2 oktober komt de klant voor de eerste keer op onze website om bijvoorbeeld de mogelijkheid te hebben om de Lynk & Co in 360 te zien. Daarna converteert die niet en gaat de volgende dag weer naar de advertentie op Marktplaats, wellicht via favorieten en klikt weer op de link om naar de website te gaan, om daar nu wel een aanvraag in te schieten die uiteindelijk leidt tot een verkoop. Echter, in vrijwel elk managementsysteem in Nederland en België zal de bron de eigen website zijn, als het al vermeld staat dat dit een online verkoop is! Immers wat ik veel zie, is dat deze wordt gemeld als een “binnenloper” en de juiste ROI nooit wordt gemeten.

Bij ons staan deze er nu in, als bestemming: eigen website, campagne, Gaspedaal, organisch en bij de andere Marktplaats listings.

Zo zie je hieronder twee printscreens van Walcu van onze winkel voor een bepaalde periode:

Walcu voorbeeld 3

Nu kun je ook zien, dat deze live data op de website Ligierstoredoesburg.nl erg dominant is. Maar dat is natuurlijk heel normaal! Immers, 100% van mijn marketing-inspanningen en investeringen online geeft heel prominent aan dat wij een website hebben, en dat je daar heen kan voor extra informatie. Zie bijvoorbeeld investeringen in Marktplaats Pro, Google CPC, Facebook en Gaspedaal. Dus natuurlijk komen de meeste sales uit de eigen website! Maar nu de vraag, welke campagnes zitten er nu achter?

Walcu voorbeeld 4

Nu zie je dat de investeringen in “naamsbekendheid’ in het algemeen in combinatie met een goede SEO en GMB fundament resulteert in de meeste sales. De naamsbekendheid komt dan ook weer terug uit voornamelijk de portals, die zorgen voor een goedkope ROI op bezochte VDP pagina’s.

Daarna komen investeringen in Marktplaats listings, Marktplaats Pro en Google CPC naar voren, maar ook Autochat of zelfs Tiktok worden op zo’n wijze met Source Buster inzichtelijk.

Ik snap best dat veel ondernemers de investeringen in portalen lastig vinden en het was zelfs voor Bovag aanleiding om Viabovag te beginnen, maar laten we vooral dankbaar zijn dat de grote drie, Marktplaats, Autoscout en Autotrack als je puur naar de data kijkt vrijwel altijd een positieve ROI hebben, en dan reken ik de directe leads nog geeneens mee. Door deze drie betalen wij als autobedrijven vergeleken met het buitenland nog altijd een fractie van de echte waarde die men levert. En luister, ik betaal ook liever minder, maar ik baseer mij gewoon op de data die ik heb en die vertelt het verhaal voor mij.

Wil je meer weten? Meld je je dan nu gratis aan voor ons #DCDW Event op 20 en 21 november in Mechelen en Almere, waarbij ik een presentatie ga houden over de beschikbare data in Automotive Marketing. Aanmelden kan hier:

Mechelen: https://www.dcdw.nl/dcdw-event-mechelen/
Almere: https://www.dcdw.nl/dcdw-event-almere/

Lees ook

22 augustus 2024

Waarom zijn grotere dealerholdings altijd onderbemand?

15 augustus 2024

De eerste orders via onze virtuele assistent Alice

8 augustus 2024

Holiday vibes

25 juli 2024

Help, ik heb geen nieuwe leads meer…