WhatsApp, Zoom of Facetime zijn niet de oplossingen!

24 juli 2020, Paul

Facetime en Zoom
Veel dealers en autobedrijven laten deze weken op LinkedIn weten dat ze ook via WhatsApp bereikbaar zijn, zoals ze ook videobellen, Facetime, Google Meets, Zoom of Microsoft Teams aanbieden om contact te leggen. Die flexibele manier van bereikbaar zijn, komt met een sneltreinvaart op ons af. Prima, we zijn aanbeland in 2020. Oftewel, we zitten in een periode waarbij de klant veel meer op afstand wil doen.

Je kunt natuurlijk via Facetime prima een auto demonstreren, de inruilauto nauwkeurig bekijken en een voorstel maken. Een proefrit aan huis kan ook, maar dat kan al sinds er dealers zijn. Daarom kregen wij destijds een ‘demo’ van de zaak.

Hoe verkoop je het aan je klant?
Het gaat erom hoe je je communicatiemiddelen verkoopt aan je gebruikers. Immers, als we de mogelijkheden wel hebben, maar onze klant weet het niet, dan gaan al die mogelijkheden ons niets brengen. Maar als de klant belt, je weet wel, gewoon via een portaal en hij is op zoek naar een gebruikte auto die bij jou op voorraad staat, waarom zetten we dan niet alle kanalen in? Waarom sturen we niet aan op een Facetime-gesprek? Of waarom bieden we niet een ander platform aan dat het mogelijk maakt om de auto goed te tonen?

Je kunt het wel uitdragen en op social roepen dat je al die communicatiemiddelen hebt, maar als de verkoper ze niet gebruikt, dan zullen het altijd pleisters zijn, is het vooral window dressing om de buitenwereld te laten geloven dat je goed bezig bent.

Nieuwe oplossingen
Nieuwe oplossingen moeten geïntegreerd worden in processen en die processen zijn aan veranderingen onderhevig. Als het initiatief alleen van de klant komt, verwacht dan geen wonderen van nieuwe technieken.

Veranderen
Veranderen doe je het beste en snelste met een storm. Maar denken dat je uit de problemen raakt door een paar gadgets online te zetten, is een illusie. Alle nieuwe features hebben één ding gemeen: de verkoper dient een dialoog op te starten met de klant om een auto te kunnen verkopen. Die dialoog tot stand brengen, gebeurt te weinig. De klant moet te vaak de auto kopen, omdat veel verkopers niet meer weten hoe ze een auto moeten verkopen…..